Gastles Power op de werkvloer

Gratis voor mbo-scholen in heel Nederland

Met een leer/werktraject zijn bbl’ers in feite meer werknemer dan student en vallen ze ook meestal onder een cao. Naast wat de jongeren moeten weten over de beroepspraktijkovereenkomst, leren ze ook wat een cao is en welke afspraken de FNV speciaal voor jongeren gemaakt heeft en nog steeds probeert te maken. We zoomen in op de risico’s die hun vak met zich meebrengt en hoe je die kunt vermijden. Deze gastles bevat sectorspecifieke informatie over het vakgebied van de bbl-er.

• Voor wie: bbl
  • Lesduur: 90 minuten (minimaal 75 minuten)

Inhoud gastles

Past goed bij de dimensies Politiek-Juridisch en Vitaal Burgerschap. Als bbl'er ben je meer werknemer dan student. Goed om meer te weten over de beroepspraktijk dus.

• Wat is (het belang van) een cao?
  • Hoe zit het met de rol van de vakbond daarin?
  • Waarom is het cao-loon doorgaans hoger dan het wettelijk loon?
  • Kent de sectorcao speciale afspraken voor jongeren?
  • Hoe herken je de risico’s op je werk?
  • Hoe kun je voorkomen dat je ziek wordt van je werk of een ongeluk krijgt.

Allemaal (actuele) sectorspecifieke informatie waar de jonge werknemers direct hun voordeel mee kunnen doen.

Persoonlijk contact

Al onze gastlessen worden op locatie gegeven. Want juist persoonlijk contact in de klas zorgt ervoor dat de verhalen loskomen. Met name de wisselwerking tussen de studenten onderling en de gastdocent maakt onze gastlessen extra interessant en waardevol.

Aanvragen gratis gastles

Er is veel belangstelling voor onze gastlessen voor mbo-studenten. Vraag je gastles daarom minimaal drie weken van te voren aan. We gebruiken je contactgegevens om je op de hoogte te houden over je aanvraag.