Gastles Klaar voor de arbeidsmarkt

Gratis voor mbo-scholen in heel Nederland

Veel examenkandidaten gaan straks met hun diploma op zak op zoek naar een baan in hun vakgebied. Zeg maar het échte werk. Kennis van hun vakgebied hebben ze al, maar van de arbeidsmarkt weten ze meestal nog niet zo veel is onze ervaring. Met deze FNV gastlesspecial krijgen jongeren meer inzicht en vaardigheden en vergroten daarmee hun zelfredzaamheid.

• Voor wie: bol, laatstejaars
  • Lesduur: 2 lesuren (minimaal 75 minuten)

Inhoud gastles

Past goed bij de dimensies Politiek-Juridisch, Economisch en Sociaal-Maatschappelijk en het vak Loopbaanoriëntatie en Burgerschap. In deze gastles gaat de gastdocent onder meer met de studenten in gesprek over:

• Hoe weet je of je arbeidscontract klopt en welke zekerheid heb je met jouw contract?
  • Welke loonvormen zijn er? Wat is een toeslag en wat een vergoeding?
  • De plichten van jou als werknemer en die van je baas. Waar ligt de grens?
  • Nederland heeft een overlegeconomie (ook wel poldermodel genoemd)? Wat is de rol van de vakbond daarin wat kan jouw invloed zijn?
  • Het maken van een opdracht die gerelateerd is aan de thema’s uit de gastles

Persoonlijk contact

Al onze gastlessen worden op locatie gegeven. Want juist persoonlijk contact in de klas zorgt ervoor dat de verhalen loskomen. Met name de wisselwerking tussen de studenten onderling en de gastdocent maakt onze gastlessen extra interessant en waardevol.

Aanvragen gratis gastles

Er is veel belangstelling voor onze gastlessen voor mbo-studenten. Vraag je gastles daarom minimaal drie weken van te voren aan. We gebruiken je contactgegevens om je op de hoogte te houden over je aanvraag.