Machtigingscode Belastingservice FNV

Om je te kunnen helpen bij je belastingaangifte of aanvraag voor toeslagen, hebben we een machtigingscode nodig. Die moet je aanvragen bij de Belastingdienst.

Wat is een machtigingscode?

Met een machtigingscode geeft de Belastingdienst toestemming dat iemand anders jouw belastingaangifte mag doen. Zonder een machtigingscode kunnen wij je niet helpen.

Toeslag laten invullen? Ook machtigingscode nodig

Ook voor het laten invullen van je toeslagen, heb je een machtigingscode van de Belastingdienst nodig. Deze krijg je niet automatisch thuis gestuurd, maar moet je zelf aanvragen.

Let op: Als je de machtigingscode toeslagen aanvraagt is deze beperkt geldig. De code moet binnen 3 weken na dagtekening van de brief geactiveerd worden en is dan een jaar geldig. Het activeren van de code kan plaatsvinden tijdens je afspraak met de Belastingservice. Het is handig om niet eerder dan 2 weken voor jouw afspraak te bellen om de machtigingscode aan te vragen (het kan 5 werkdagen duren voordat je je machtigingscode ontvangt).

Zo kom je aan een machtingscode

1. Heb je vorig jaar je aangifte via Belastingservice FNV gedaan? Dan ontvang je de machtigingscode automatisch van de Belastingdienst in januari/februari. Zo niet, dan moet je de code zelf aanvragen.
  2. Aanvragen met je DigiD.Om een machtigingscode aan te vragen log je in op machtigen.digid.nl Na inloggen klik je op ‘machtiging aanvragen’ en volg je de instructies. De code is direct beschikbaar.
  3. Telefonisch aanvragen: Bel naar telefoonnummer 088 - 123 65 55, op werkdagen van 8.00-22.00 uur, geef je BSN-nummer door en vraag een machtigingscode aan.