Opbouwen Covid-19 dossier

Voor een beroepsziektezaak is het belangrijk om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen. Hierbij kun je denken aan de volgende bewijsstukken:

• Het is belangrijk dat je getest wordt en zelf ook een kopie van de uitslag van de test hebt, zodat je ook later kunt aantonen dat je daadwerkelijk met het coronavirus Covid-19 bent besmet;
  • Noteer de datum waarop je je ziek heb gemeld;
  • Vraag alle verslagen van de bedrijfsarts en andere artsen en paramedici op waarmee je in contact bent geweest in verband met de besmetting met het coronavirus Covid-19. Als patiënt heb je recht op een kopie van je medisch dossier.
  • De bedrijfsarts is verplicht een beroepsziekte te melden bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB). Als jouw bedrijfsarts een melding gedaan heeft, ontvangen wij daar graag bericht over. Tevens ontvangen wij graag wat de overweging van de bedrijfsarts was voor de beroepsziektemelding.
  • Vraag collega’s nu al of ze eventueel willen optreden als getuige. Noteer namen en telefoonnummers. Zij kunnen dan bevestigen of er bijvoorbeeld geen beschermingsmiddelen beschikbaar waren;
  • Leg vast waar je hebt gewerkt en in welke vestiging (bijvoorbeeld je arbeidsovereenkomst);
  • Leg vast op welke afdeling je werkzaam was (ook als dit een andere afdeling is dan gebruikelijk, bewaar bijvoorbeeld e-mails waarin je de opdracht krijgt op een bepaalde afdeling te werken); -     Wanneer was je ingeroosterd? Bewaar je rooster, of schrijf in je agenda of een document op je computer welke diensten je draaide en hoe lang de diensten waren;
  • Geef aan wanneer je met COVID-19 patiënten/ cliënten heb moeten werken. Doe dit bijvoorbeeld in het document met je rooster of in je agenda (met name van toepassing voor zorgmedewerkers);
  • Noteer welke maatregelen werkgever heeft getroffen om besmetting met het coronavirus Covid-19 te voorkomen en welke maatregelen juist niet werden genomen;
  • Noteer welke persoonlijke beschermingsmiddelen je wanneer tot je beschikking had. Noteer het ook wanneer er op bepaalde dagen geen beschermingsmiddelen waren. Juist dan is de kans op besmetting groter;
  • Bewaar ook documenten (bijvoorbeeld mailings) waarin door de werkgever aangegeven wordt welke beschermingsmiddelen je wanneer moet gebruiken, welke andere hygiënemaatregelen gevolgd moeten worden en hoe lang je de beschermingsmiddelen per keer gebruikt. De richtlijnen van het RIVM worden regelmatig bijgesteld, dus de data van de mailings/ briefings zijn belangrijk;
  • Noteer ook wanneer je (onbeschermd) contact hebt gehad met besmette collega’s, patiënten, cliënten, kinderen, klanten, passagiers enz op het werk.
  • Maak indien mogelijk foto’s of filmpjes waaruit blijkt dat er onvoldoende maatregelen zijn genomen om besmetting met het coronavirus Covid-19 te voorkomen.

Download en print de checklist