Steunmaatregelen om jou door de coronacrisis te helpen

Overleg FNV en kabinet succesvol

Nederland maakt bizarre tijden door. Het coronavirus legt enorme druk op ons land en op ons als mensen. We maken ons zorgen over onszelf, over familie, vrienden of collega’s. Op dat moment zou je je geen zorgen moeten maken over je werk en inkomen. En daarom helpt de FNV je. Wij zijn dichtbij, juist nu afstand nodig is.

De FNV komt voor jou op

Dit is hét moment om als FNV, als grootste vakbond van Nederland, te laten zien wat wij belangrijk vinden. Dit is hét moment om op te komen voor alle werknemers en maatregelen te eisen. Voor meer zekerheid op het gebied van werk en inkomen en voor een socialer Nederland. Hét moment om aandacht te vragen voor mensen die wel naar hun werk kunnen of moeten en ineens voor nieuwe uitdagingen staan. Mensen die werk en privé moeten zien te combineren, die enorme werkdruk hebben. Mensen die zich zorgen maken over besmettingsrisico’s en hun eigen gezondheid.

Invloed vakbond op kabinet

Wij willen dat iedereen veilig en gezond kan werken. Ook werknemers in cruciale beroepen. Wij willen dat het inkomen op peil blijft, ook voor werknemers die tijdelijk geen of minder werk hebben. Voor iedereen: werknemers met een vast of tijdelijk dienstverband, flexkrachten, zelfstandigen en ook studenten. De werkgelegenheid moet behouden blijven. Ondernemingen mogen niet failliet gaan door de coronacrisis. Om dit bereiken hebben wij grote druk uitgeoefend op het kabinet om maartregelen te nemen. En met succes.

Wat zijn de maatregelen van het kabinet?

Dankzij de FNV heeft het kabinet een aantal steunmaatregelen genomen. Hiermee kunnen bedrijven en zelfstandigen tegemoetkoming krijgen voor omzetverlies door de coronacrisis.

De Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)is verlengd tot 1 juli 2021) Vanaf 1 oktober 2020 kan jouw bedrijf NOW 3 aanvragen, als er sprake is van ten minste 20% omzetverlies en per januari 2021 ten minste 30% omzetverlies. Dit is maximaal 80% van de loonsom. Deze maatregel is verlengd tot 30 juni 2021.

De FNV is tevreden over de verlenging van deze maatregel én de aanpassingen die het kabinet heeft doorgevoerd. Het ontslaan van werknemers is niet makkelijker geworden, waardoor veel minder mensen zich zorgen hoeven te maken over hun werk en inkomen. De werkgever die gebruik wil maken van de subsidie moet zich inspannen om de werknemers die hij wil ontslaan te begeleiden naar ander werk. Als een bedrijf meer dan 20 werknemers wil ontslaan, moet hij dat melden bij de FNV en met de vakbond overleggen over een sociaal plan. Als bedrijven minder dan 20 werknemers willen ontslaan, heb je recht op de normale ontslagbescherming.

Neem bij ontslag altijd contact op met de FNV. Met het pakket aan maatregelen worden er weer miljarden uitgetrokken om banen en inkomens te behouden voor álle werknemers. De FNV heeft zich daar vanaf het begin hard voor gemaakt. Lees meer over NOW 3 op Rijksoverheid.nl

​De Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO) is opnieuw verlengd tot 30 juni 2021. De TOZO is al 2 keer verlengd.

Met TOZO 3 kunnen zelfstandigen van 1 oktober 2020 t/m 31 maart 2021 ondersteuning krijgen.

Daarna volgt tot 30 juni 2021 de TOZO 4. Daarvoor geldt een vermogenstoets. Ondersteuning kun je aanvragen in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of voor bedrijfskapitaal.

De uitkering voor levensonderhoud vult jouw inkomen aan tot het sociaal minimum. Op een lening voor bedrijfskapitaal kun je een beroep doen om liquiditeitsproblemen op te lossen.

Wil je meer weten over de aanvraag van de TOZO? Download dan de folder

De regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is een tegemoetkoming voor noodzakelijke kosten voor huishoudens, die door de crisis te maken krijgen met terugval in inkomen en daardoor noodzakelijke kosten zoals huur of hypotheek niet meer kunnen betalen. De TONK is bedoeld voor die groepen die geen of onvoldoende aanspraak kunnen maken op de bijstand of andere regelingen in het steunpakket. Denk bijvoorbeeld aan voormalig flexwerkers waarbij de kortdurende WW is afgelopen of zelfstandigen die hun opdrachten ineens zien teruglopen en vanwege de partnertoets of het uren-criterium geen aanspraak maken op de Tozo.
De TONK zal worden uitgevoerd door gemeenten. In de uitvoering zal aangesloten worden bij de bijzondere bijstand. De TONK wordt nog verder uitgewerkt en gaat waarschijnlijk 1 februari 2021 in werking.

Wij werken keihard door!

Ondertussen werken we keihard door! Wij als vakbond zijn dichtbij, juist nu afstand nodig is. Voor al die mensen die ons overstelpen met vragen en signalen aan ons doorgeven. Wij vinden dat je werkgever je in dienst moet kunnen houden en zekerheid van inkomen moet kunnen bieden. Zeker met de NOW-regeling waardoor jouw werkgever wordt ontzien.

Blijf op de hoogte

Zorg dat je weet wat er speelt. Volg de laatste ontwikkelingen over corona en werk en inkomen.

• Ga naar fnv.nl/corona. De veelgestelde vragen worden dagelijks door heel veel werknemers bekeken.
  • Meld je aan voor onze corona nieuwsflits. Zo blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
  • ​Is er een misstand in jouw bedrijf? Ben je bang voor je baan? Meld het ons op het corona meldpunt.

Sluit je bij ons aan

Voor al die mensen die de FNV harder nodig hebben dan ooit. Die wel wat zekerheid kunnen gebruiken in deze onzekere tijden. Voor die mensen maken wij ons sterk. Juist nu zijn wij dichtbij, juist nu afstand nodig is. Daar hebben we jou bij nodig. Zodat we nog krachtiger staan. Word lid van de FNV. Samen voor zekerheid in onzekere tijden.