Ons werk in de gehandicaptenzorg toekomstvast! Nu is de tijd!

Ja, ik onderteken dit statement

Waardering, veiligheid en een goede werk-privé balans. Dat willen wij voor de gehandicaptenzorgmedewerkers! We doen met al onze collega’s cruciaal werk. We geven mensen met een beperking een betere kwaliteit van leven. Die zorg voor onze cliënten staat onder druk.

Het werk is zwaarder, de onveiligheid op de werkvloer neemt toe en de werkdruk groeit. Ons loon stijgt nauwelijks en thuis moeten ze ons ook steeds vaker missen. Door deze problemen verlaten steeds meer collega’s de gehandicaptenzorg en er komen te weinig nieuwe collega’s bij. Dat kan en moet anders, nu is de tijd!

Waardering

Applaus is fijn, maar voor echte waardering is meer nodig: een structureel hoger loon en de regie bij ons, de zorgprofessionals.

Hoger loon

Structureel meer loon. Dat is nu te laag. En dat kan echt niet worden opgelost met een éénmalige bonus van € 1000 waarvan niet zeker is of iedereen die ontvangt. We hebben meer taken gekregen en de zorg voor cliënten is complexer en zwaarder. Een hoger structureel loon is daarom eerlijk en noodzakelijk. Ook het werken in de gehandicaptenzorg wordt hierdoor aantrekkelijker, waardoor meer nieuwe collega’s in de gehandicaptenzorg willen en blijven werken.

Regie bij ons

De regie hoort bij ons! Wij staan op de werkvloer. Wij kennen de cliënten. Plannen om de kwaliteit van de zorg voor onze cliënten te verbeteren zijn maatwerk en worden beter als wij zijn betrokken.

Om ons werk veiliger te maken, eisen we:

• meer goed opgeleide collega’s;
  • meer scholing;
  • inspraak over het aantal collega’s per dienst.

Iedere dag zorgen wij voor een betere kwaliteit van leven van onze cliënten. Daar hebben ze recht op.  Daarom hebben wij voor dit vak gekozen. Een veilige omgeving voor de cliënten als onszelf is hierbij essentieel. Onze veiligheid staat onder druk. We doen met steeds minder mensen, zwaarder en complexer werk. Er is minder tijd en geld beschikbaar voor de noodzakelijke persoonlijke aandacht en zorg voor onze cliënten. Gevolg is: agressie en medische incidenten nemen toe.

Werk en privé

Om ons werk en thuissituatie beter te kunnen combineren, is het noodzakelijk dat we voor onze volledige contracturen worden ingeroosterd. Ook moet er gezorgd worden voor minder opkomstmomenten. Bijvoorbeeld door 32 uur in 4 dagen te kúnnen werken. Zodat we gezond ons pensioen halen. Zorg tenslotte voor grotere contracten, zodat we meer zekerheid krijgen over ons loon en het kopen of huren van een huis makkelijker wordt.