Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Zonder goede vertegenwoordiging kan PostNL haar gang gaan

"Wat je kwijtraakt komt nooit meer terug"

Paul Scholman (60) is ook sinds begin 2000 lid van de or van PostNL Pakketten. Geboren en getogen in Harmelen, met als standplaats bij PostNL regio Nieuwegein bij "Transport, dat tegenwoordig Grootvervoer heet", legt Paul uit.

Paul Scholman

Al ruim 40 jaar 'op de bok'

"In mijn dagelijks werk ben ik chauffeur op een grote trailer. Ik zit al ruim 40 jaar ‘op de bok’ zoals ik dat noem. Ik begon 43 jaar geleden als 16-jarige als besteller op een bedrijfsschool in Utrecht. De opleiding daar werd afgekapt na het invoeren van de postcodegebieden en ik kreeg de mogelijk tot solliciteren bij de Post Auto Dienst (PAD) en ik rijd nog steeds rond bij Transport na een aantal reorganisaties en specialisaties. Daarnaast een brede inzet namens de FNV. Van kaderlid, lid Branchebestuur, tot BLG-lid (Voorzitter BLG), OR-lid namens FNV en individuele belangenbehartiger. Begin 2000 verkoos mijn achterban mij al in de ondernemingsraad."

De sportieve Paul oogt jong, nog geen 60. "Ik heb altijd veel gesport", vertelt hij. "Vooral op de fiets en dat verklaart misschien waarom ik zo jong oog. Mijn hart ligt op de bok van de postkoets, met de hand aan het stuur", gaat hij verder. "Ik ben vanaf mijn 19e altijd chauffeur geweest. Nu over het algemeen op trailers van 18 meter, een enkele keer nog op de bakwagen."

Verschillende petten

"Het OR- en medezeggenschapswerk is af en toe best even schakelen", vertelt Paul. "Ik zit soms met wel twee of drie petten op. Dat heeft vooral te maken met mijn verschillende taken als kaderlid voor de FNV. Ik kan daar trouwens zelf prima mee omgaan hoor, maar ik merk dat anderen dat soms wat lastig vinden. Zij hebben op sommige momenten niet helemaal in de gaten welke pet ik dan op heb. De ene keer ben ik collega, de andere keer OR-lid, en weer een andere keer commissielid Transport of kaderlid van de FNV. Of individuele belangenbehartiger, want dat doe ik er ook nog bij. Het is soms schakelen, maar het kan prima samengaan. Als je het maar goed uitlegt aan anderen."

OR-werk

"In 2001 ben ik gekozen in de OR van PostNL pakketten", vertelt Paul. "Dus dit jaar 20 jaar geleden. We zitten nu ongeveer halverwege de derde en tevens laatste termijn, zo is een paar jaar geleden afgesproken. Dat betekent dat ik zoals het er nu voor staat, net als m’n collega Leon, ook volgend jaar november uit de OR ga. Mijn werkdagen bij PostNL zijn verdeeld over m’n OR-werk en het werk op de vrachtwagen. Voor het OR-werk ben ik dinsdag en woensdag vrijgemaakt. De andere dagen rij ik heel Nederland door, met pakketjes of emballage voor de klanten. Dan rouleer ik tussen vroege-, late- en nachtdiensten en met alle planningen mee. M’n ochtend begint dan op mijn standplaats Nieuwegein, waar ik op de trailer stap. Dan rijd ik meestal de retouren terug naar de klanten en vervolgens vaak emballage (lege containers), briefpost (middagrit naar sorteercentra brieven) of containers met pakketten voor PostNL."

Corona

"De periode sinds maart 2020 was een gekke tijd, ook voor ons. In de afgelopen 14 maanden ben ik voor m’n OR-werk misschien twee keer in de groene toren in Den Haag geweest. Daar kwam ik normaal gesproken twee keer per week. We komen er nog maar zelden op dit moment. We moeten ons aanmelden en, buiten dat, wil ik zelf eigenlijk niet eens in de trein zitten."

"Voor corona had ik meerdere malen per week contact met m’n OR-collega’s. Dat is nu wel een ding vind ik. Want als oude garde weten we elkaar wel te vinden, maar we zijn begin vorig jaar een nieuwe termijn begonnen. Al in maart werd het ons verboden om nog maar ergens te komen. Dus er zijn heel veel collega’s die ik nog maar nauwelijks in levende lijve heb gezien. Misschien een paar keer. En dat maakte het juist ook voor de nieuwkomers best lastig om hun draai te vinden."

Gebrek aan nieuwe aanwas

"Het gebrek aan nieuwe actieve OR-leden begint langzamerhand een landelijk probleem te worden", vertelt Paul. "Dan gaat het vooral om de aanwas vanuit de BLG, vanwaaruit we moeten proberen om de FNV sterk vertegenwoordigd te laten zijn in de commissies en de OR. We hebben echt nieuwe geïnteresseerde mensen nodig voor het OR-werk. Maar het lastige is nu, dat de leden in de BLG allemaal onze leeftijd hebben. Dus rond de 60 jaar. Daarmee mis je straks heel veel kennis in de OR." "Van de tien gaan er zes weg", somt Paul op. "John Hermans als voorzitter, Karel Rijkers, Leon de Mooij, Peter Kluitmans en Denny Pettens én ikzelf zullen de OR verlaten. Dat is een aardige aderlating en de vraag is wie dat gat op gaat vullen!"

FNV-leden

"Natuurlijk hopen we dat FNV-leden die OR-plaatsen in gaan vullen, maar dat is maar de vraag. Corona helpt daar niet echt bij, want we kunnen nu niet de boer op. We kunnen en mogen niets op het gebied van ledenwerving of mensen interesseren voor ons OR-werk."

"Dus wat nu? We hebben vorig jaar een cursus gevolgd om mensen warm te krijgen voor OR-werk en op het moment dat we klaar waren, brak corona uit. We werden door de realiteit teruggefloten en dat is ontzettend jammer. Hoe dat de komende maanden gaat moeten we maar afwachten. We hopen dat corona deze zomer net als vorig jaar weer wat op de achtergrond raakt en dat we het weer wat op kunnen pakken. Wellicht dat het vaccinatiebeleid daarin helpt? Dan kunnen we een en ander weer mobiliseren en nieuwe mensen werven. Die tijd hebben we keihard nodig!"

Interesse?

"Als je geïnteresseerd bent in het bedrijf PostNL en je hebt zin om op te komen voor jezelf en je collega’s, is dat al genoeg om lid te worden van de OR", legt Paul uit. "Maar die interesse is er niet echt. Ik ben al een keer of drie voorzitter van de kiescommissie geweest en ik zie nauwelijks mensen die zich opgeven om op een lijst voor de or te komen. De consequenties daarvan zijn dat PostNL straks zijn gang kan gaan. En dan zeg ik het nog heel voorzichtig. Ze kunnen gewoon met bepaalde punten aan de haal gaan. Als je ziet welke verslechteringen PostNL er de afgelopen jaren in wilde fietsen en wat wij overeind hebben weten te houden. Dan realiseer je je dat een goed vertegenwoordigde OR écht nodig is. En dan heb ik het gerust over 80 á 90% dat vanuit FNV-inzet kwam. Dus die slagkracht vanuit de FNV is echt nodig, we drukken onze stempel op discussies. En daar ben ik best wel trots op!"

Weg is weg

"De jongere garde heeft er eigenlijk geen idee van wat de oudere garde voor hen opneemt en regelt", besluit Paul. "Maar wie regelt dat als wij volgend jaar weg zijn? Dan is het ‘na mij de zondvloed’, wat je eigenlijk natuurlijk niet kunt zeggen. Maar het is zó moeilijk om mensen ervan te doordringen dat in die OR moeten gaan en hun collega’s moeten vertegenwoordigen. Hoe houd je mensen scherp en bewogen en zorg je ervoor dat ze zich inzetten voor zichzelf en collega’s?"

"Misschien moeten mensen eerst wat verslechteringen meemaken om het nut en de waarde van ons als oude garde in te zien", verzucht Paul. "Als ze waarden kwijtraken die wij als OR jaren in de lucht hebben weten te houden, dan gaan ze er misschien wel anders over denken. Ik hoop het! Maar de ellende is helaas, dat als je bepaalde verworvenheden kwijtraakt, je ze niet zo snel terugkrijgt. Want weg is weg. Wat je kwijtraakt komt niet meer terug!"