De oude garde neemt volgend jaar afscheid van de OR Pakketten

"Word FNV-lid en kom in de OR Pakketten, want alleen dan blijven onze belangen goed behartigd!"

De 63-jarige Leon de Mooij werkt al 44 jaar voor ’s lands grootste post en pakkettendienst en is - samen met 20 collega’s van PostNL Pakketten - lid van de ondernemingsraad (OR) van PostNL Pakketten. Daarnaast is Leon voorzitter van de commissie Transport.

Leon de Mooij

Zorgen

Leon maakt zich zorgen over wie er zitting nemen in de volgende OR, als zijn termijn én die van zo’n negen collega’s in de OR erop zit. "Ons werk moet wel voortgezet worden. De jongere garde móet lid worden van de FNV en in de OR komen. Alleen dán kunnen onze belangen goed behartigd blijven".

"Sinds 1995 werk ik voor het grootvervoer van PostNL in Rotterdam. In de pakkettenvervoer. In 1977 begon ik op het Delftseplein in Rotterdam, vlak naast het Centraal Station. Daar ging ik als 19-jarige sorteerder aan het werk. Toen ik in dienst moest, heb ik m’n groot rijbewijs gehaald. Daarna ben ik op de afdeling aan- afvoer van PostNL gaan werken."

Van sorteren naar chaufferen

"Daar deed ik chauffeurswerk, treinwerk, sorteren, dat soort zaken. Alles werd per trein vervoerd. Dat heb ik tot ver in de jaren ’90 gedaan, tot het de Regionale Transportonderneming werd. In 2000 ben ik in de medezeggenschap gegaan. Op verzoek van collega’s, want het was mijn beurt op de lijst. Eigenlijk wilde ik het zelf niet, want ik zag het helemaal niet zitten. Maar ik heb het toch maar gedaan en er zeker geen spijt van gekregen. Later werden we een aparte service-unit, met een eigen directie en ook een eigen OR, waar ik zitting in nam. Dat heeft een paar jaar geduurd, tot er een omslag bij de Post kwam. Die omslag leverde nogal een gevecht op, want de ene helft van de OR Transport wilde terug naar brieven en de andere helft niet. Wij zagen de bui al hangen bij brieven, want er werden steeds minder brieven verstuurd. Dat ging er hard aan toe en de prullenbakken gingen door de vergaderzaal. Dat was wel heftig, maar wel even nodig", lacht Leon.

Overstap naar pakketten

"We hebben toen voor elkaar gekregen dat we naar de afdeling pakketten gingen, met behoud van onze eigen cao. Dus de oude garde valt nog onder de 37 uur. Pakketten was een heel andere wereld, met een ondernemingsraad die het dacht goed voor elkaar te hebben. Daar kwamen wij binnen als een soort van schoffies, maar later hebben we elkaar toch gevonden."

OR-werk

Inmiddels is Leon al meer dan twintig jaar lid van de OR. "Tien jaar geleden heeft de Centrale Ondernemingsraad besloten, dat je niet langer dan negen jaar, drie termijnen van drie jaar, lid mag zijn van de medezeggenschap. Dat betekent voor mij helaas dat ik er volgende jaar november mee op moet houden, als de termijn verloopt. En samen met mij moet meer dan de helft van de FVN OR-leden plaatsmaken voor nieuwe leden. Dus dat zijn er heel wat. Maar tegen die tijd heb ik er 24 jaar in de OR opzitten en dan is het misschien ook wel mooi geweest. Toch weet ik nu al dat ik best graag die laatste twee jaar ook bij de OR zou doorzetten."

Zorgen

"We maken ons nogal zorgen om wat we hebben opgebouwd in al die jaren", vertelt Leon. "We hebben diverse veranderingen doorgemaakt en altijd tegen elkaar uitgesproken dat we zo’n goede afdeling en commissie Transport hebben. We werken goed en fijn samen met elkaar. Als je naar de toekomst kijkt, dan zijn we bang dat dat niet zo zal blijven. Er zijn maar heel weinig chauffeurs lid van de FNV. En dat zijn wel de mensen die straks zitting in de OR moeten nemen."

Rolletjes

Leon vertelt graag wat nieuwe collega’s zeggen als ze voor het eerst komen werken. "Dan zeggen ze dat ze in de hemel zijn gekomen, zo goed hebben ze het bij ons. Ze zijn vaak andere bedrijven gewend waar zaken minder goed geregeld zijn. Bij ons loopt het allemaal op rolletjes en zijn er goede regels en mogelijkheden. Dat is ook zo, maar als ze dat zo willen houden, dan moeten ze daar zelf ook wat aan gaan doen. Dat betekent zelf zitting in die OR gaan nemen. Wij gaan straks met pensioen en wie regelt dat dan voor ze? Zorg dus dat je je aansluit bij de vakvereniging!"

Lidmaatschap FNV

Leon is zelf al lang lid van de FNV: "Ik ben in 1977 lid geworden, maar zei m’n lidmaatschap na een staking in 1983 op. Ik was het niet eens met de resultaten. Ik ben toen eind jaren ’90 opnieuw lid geworden, een jaar voordat ik zitting nam in de OR." Behalve in de OR zit Leon in de brancheraad van PostNL pakketten en in de landelijke Bedrijfsledengroep (BLG).

Belangrijk dat jongeren zich aansluiten

"Wij staan als chauffeurs heel sterk", vertelt Leon. "Als wij het werk neerleggen, dan staat het hele bedrijf stil." Dat besef lijkt volgens Leon nog niet helemaal doorgedrongen te zijn tot de nieuwe chauffeurs van PostNL: "Daarom is het ook zo belangrijk dat jongeren zich aansluiten bij ons als FNV. Wij gaan straks met pensioen en dan gaat er een heleboel kennis en kunde verloren. En ze leren niet hoe het ook kan zijn. Ze kennen alleen hun eigen, minder geregelde, achtergrond uit het vorige transportbedrijf waar ze werkten. En ik zeg dan altijd: wij zijn geen transportbedrijf, nee, wij zijn de afdeling transport bij pakketten."

Leuk werk

"Ik vind het leuk werk, anders was ik al lang weggeweest. Ik doe het nu al dik 30 jaar, sinds de treinen met het transport stopten. En het werk omvat steeds meer. Waar het in het begin nog brievenbussen legen was, gebeurt dat allang niet meer door ons. Dat is allemaal uitbesteed aan zzp’ers en TGN. Ook in de twee dagen die ik per week ben vrijgesteld van m’n transportwerk, heb ik het ontzettend naar m’n zin. Op dinsdag doe ik commissiewerk, specifiek voor Transport en de woensdag vergaderen en praten we altijd met de OR. In de commissie Transport vergaderen we met de directie van Transport en in de OR vergaderen we met de directie van Pakketten."

Nieuwe werkwijze

"We zijn nu in de commissie bezig met een convenant Transport, een heel nieuwe werkwijze. Verder bespreken we feestdagenregelingen en vakantieregelingen, maken we afspraken over werktijdregelingen en maaltijdvergoedingen, opstapplaatsen, inrichtingswensen voor de vrachtwagen enzovoort. Eigenlijk allerlei zaken die je op de werkvloer tegenkomt. Daarnaast zijn er adviesaanvragen van het management naar het bedrijf zelf. Wij geven dan als OR advies aan het MT. Dat geldt ook voor pakketten en logistiek."

Ook gezellig!

"Hoe meer FNV leden in de OR, des te beter", besluit Leon. "We hebben altijd een ruime meerderheid gehad en dat moet zo blijven. Afgelopen periode was het maar nèt aan. Maar nu gaat zo’n beetje iedereen binnenkort met pensioen en de animo loopt af. En er is niet genoeg nieuwe aanwinst. Corona maakt dat er niet makkelijker op, want we hadden begin vorig jaar wat bijeenkomsten met een bitterballetje en een biertje na afloop op de agenda staan, maar die mochten niet doorgaan. Want laten we wel zijn: overleggen en vergaderen is heel belangrijk, maar het moet óók gezellig zijn. Teamspirit is ook belangrijk! Even napraten met een hapje en drankje na afloop levert mensen op! Dan kun je even wat vrijer praten en mensen bijvoorbeeld het stakingsrecht uitleggen. Ik hoop echt dat we dat binnenkort weer op kunnen pakken, want dat werkt veel beter. Anders zie ik het moeilijk in voor de volgende OR."