Juridische bijstand: Rij- en rusttijden in bijzondere omstandigheden

Als vrachtwagenchauffeur moet je je houden aan de rij- en rusttijden volgens Europese verordening en Nederlandse wetgeving. Het is niet altijd even makkelijk om al die regels goed toe te passen. Als chauffeur kun je geconfronteerd worden met een plotselinge file, een overvolle parkeerplaats of extreem weer. Wat doe je als je hierdoor je rijtijd dreigt te overschrijden? VNB legt het uit.

Verordening EG- 561/2006, de Europese verordening die de rij- en rusttijden regelt, heeft hiervoor een oplossing. In artikel 12 staat namelijk een afwijking van de gewone regels voor minimumrusttijden en maximumrijtijden.

Zolang je de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt mag je, om een geschikte stopplaats te bereiken, iets langer doorrijden. Dit mag alleen als het nodig is voor de veiligheid van jouw voertuig, personen of de lading.

Wanneer je je normale of verkorte wekelijkse rusttijd gaat nemen mag je daarnaast in bijzondere omstandigheden de rijtijd overschrijden om de vestiging van je werkgever of je woonplaats te kunnen bereiken. Dit mag met maximaal één uur. Ga je een normale wekelijkse rusttijd nemen, dan mag de rijtijd met maximaal twee uur worden overschreden wanneer je direct daarvoor een pauze van 30 minuten hebt genomen.

Dit klinkt vrij eenvoudig, maar in de praktijk zijn aan dit soort overschrijdingen een aantal strenge voorwaarden verbonden.

Wanneer is een overschrijding toegestaan?

Afwijken van de voorgeschreven rij- en rusttijden mag alleen bij bijzondere omstandigheden. Dit kan bijvoorbeeld een file, extreem weer, of een overvolle parkeerplaats zijn. Maar alleen wanneer dit onverwacht is gebeurd. Was de bijzondere omstandigheid al vóór je rit bekend? Dan mag je niet van de normale regels afwijken. In dat geval had jouw werkgever hiermee bij het plannen van jouw rit rekening moeten houden.

De rijtijd overschrijden mag dus alleen in situaties waardoor het voor jou plotseling onmogelijk is geworden om je aan de regels te houden. Je werkgever mag dan ook niet van tevoren met je afspreken dat je de afwijking moet gebruiken op een bepaalde route. Ook dat is geen onverwachte omstandigheid.

Wat moet je doen bij een overschrijding?

Kom je in een situatie waarin je de rijtijd dreigt te overschrijden, dan moet je als bestuurder zorgen dat de overschrijding zo kort mogelijk is. Op de allereerste geschikte stopplaats moet je dan ook alsnog stoppen. Op de allereerste geschikte stopplaats, of bij de vestiging van je werkgever of woonplaats moet je dan ook alsnog direct stoppen.

Sta je eenmaal stil, dan moet je de overschrijding aantekenen. Dit aantekenen doe je op een registratieblad, een uitdraai van de tachograaf of in je dienstrooster. Zet bij de overschrijding in elk geval wat precies de bijzondere omstandigheid was en op welke locatie. Dit mag in elke Europese taal.

Hoe wordt de overschrijding gecontroleerd?

Tijdens een controle zal vooral worden gekeken of er echt een bijzondere omstandigheid was. Ook wordt gecontroleerd of je niet te vaak van de regels afwijkt. Heb je een aantal keren op dezelfde plek een overschrijding aangetekend, dan kan een controleur tot de conclusie komen dat die omstandigheid op die plek niet meer bijzonder is.

Wanneer er bijvoorbeeld vaak op dezelfde plek file staat, dan moet jouw werkgever daarmee in de planning rekening houden. Je mag dus niet steeds op dezelfde plek van de regels afwijken. Ook mag een afwijking geen tijdwinst opleveren. Moest je langer doorrijden omdat de parkeerplaats vol was? Dan mag deze extra tijd niet van je rusttijd afgaan.

Het uitgangspunt blijft natuurlijk dat jouw werkgever zorgvuldig moet plannen zodat jij veilig kunt rijden. Spreek overschrijdingen dus niet van tevoren af. Zo kun je discussies en oponthoud onderweg voorkomen!

Ben je FNV-lid, werkzaam in het beroepsgoederenvervoer over de weg en heb je vragen over rij- en rusttijden of andere onderwerpen uit het straf- of verkeersrecht? Of heb je behoefte aan juridisch advies of rechtsbijstand? Neem dan contact op met de afdeling straf- en verkeerszaken van VNB.

VNB

VNB is opgericht door de FNV ter bevordering van de naleving en de handhaving van de cao in de sector Transport en Logistiek. De stichting werkt nauw samen met FNV Transport & Logistiek.

Meer informatie?

Neem tijdens werkdagen tussen 08.30 uur en 17.30 uur contact op met VNB op
0800-0225022 (vanuit het buitenland 003188-3680138) of via transport@fnv.nl.
Houd je diensten en ritten bij met de VNB Looncheck
Kijk voor meer informatie op www.caonaleving.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.