Quarantaine in Verenigd Koninkrijk

De Nederlandse overheid legt sinds dinsdag 19 januari een sneltestverplichting op aan Nederlandse chauffeurs die vanuit het Verenigd Koninkrijk terugkeren. Als chauffeur moet je deze corona-sneltest ondergaan op de in het VK daarvoor aangewezen plekken.

Alleen met een bewijs van een negatieve sneltest kun je terugkeren naar Nederland. Test je positief? Dan moet je tien dagen in quarantaine in het Verenigd Koninkrijk. Bij een dubbelbemande rit zal zowel jij als je collega in quarantaine moeten.

Let op: De sneltestverplichting geldt vanaf 16 maart niet langer voor chauffeurs die vanuit het Verenigd Koninkrijk terugkeren naar Nederland en minder dan 48 uur in het Verenigd Koninkrijk zijn geweest. Zij hoeven geen sneltest meer te doen en kunnen zonder testuitslag terugkeren naar Nederland.

Voorzieningen

Aan de FNV is ondertussen, nadat wij daarover vragen hebben gesteld, bevestigd dat er in het Verenigd Koninkrijk voorzieningen zijn getroffen als je in quarantaine moet. Hierbij gaat het om speciaal aangewezen hotels waar je de quarantaine moet doorbrengen. In deze hotels zal onder andere voor eten, drinken en Wi-Fi gezorgd worden. Ook is toegezegd dat er medische zorg beschikbaar is. Meer praktische informatie vind je hier

Recht op doorbetaling

Tijdens de verplichte quarantaine kun je jouw werk natuurlijk niet uitoefenen. Volgens de wet heb je in die situatie recht op doorbetaling van je gebruikelijke loon. Jouw werkgever draagt hiervoor het risico, niet jij als chauffeur.

Vragen?

Moet jij in het Verenigd Koninkrijk in quarantaine en blijkt de situatie in de praktijk toch anders te zijn? Of heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op via transport@fnv.nl.

Kijk ook eens op op de website van FNV Transport & Logistiek voor meer informatie en antwoord op de vraag of een besmetting met corona op het werk een bedrijfsongeval is.