Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Alles over de Brexit

Veelgestelde vragen en antwoorden

Vanwege de Brexit verandert er veel voor iedereen die met het Verenigd Koninkrijk te maken heeft, ook voor jou als chauffeur. Op deze pagina houden we je via veelgestelde vragen op de hoogte van de veranderingen die gevolgen kunnen hebben voor jou.

De Brexit houdt ook vrachtwagenchauffeurs bezig

Heb je een andere vraag of wil je meer informatie? Stuur dan een e-mail naar brexittransport@fnv.nl 

Brexit 

Klopt, op 31 januari 2020 heeft het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaten. Vanaf dat moment is er een overgangsperiode begonnen. Afspraak was dat er in de overgangsperiode nog niets zou veranderen en dat er in die periode onderhandeld zou worden over nieuwe afspraken tussen het VK en de EU. Deze overgangsperiode is nu geëindigd.

Ja, inmiddels is er een akkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Dit akkoord is ingegaan per 1 januari 2021. In het akkoord zijn uitgebreide afspraken gemaakt, ook voor de transportsector. Het gaat bijvoorbeeld om afspraken over Code 95, vergunningen en cabotage.

Veranderingen

Het Verenigd Koninkrijk is geen deel meer van de Europese Unie. Dit betekent dat er in elk geval douaneformaliteiten en controles aan de grens zullen komen. Hierdoor moet je rekening houden met meer papierwerk en veel langere wachttijden dan voorheen. Dit geldt als je het Verenigd Koninkrijk wilt binnenkomen en ook als je het weer wilt verlaten. 

Tot en met 30 september 2021 is een geldige identiteitskaart nog voldoende, vanaf 1 oktober 2021 zul je een geldig paspoort moeten meenemen.  

Met een Nederlands rijbewijs mag je ook na 31 december 2020 in het Verenigd Koninkrijk rijden. In het akkoord is afgesproken dat ook Code 95 geldig blijft in het Verenigd Koninkrijk. 

Voor vervoer naar het Verenigd Koninkrijk blijft de Eurovergunning geldig, dit is afgesproken in het akkoord. 

Ja, het VK zal ook na 1 januari 2020 de groene kaart erkennen. Deze moet wel in de vrachtauto aanwezig zijn. 

Omdat het Verenigd Koninkrijk niet meer bij de Europese Unie hoort, zijn er weer douaneformaliteiten en mogelijke grenscontroles bij transport naar of uit het Verenigd Koninkrijk. Jouw werkgever maakt afspraken met bijvoorbeeld opdrachtgevers over wie welke douaneformaliteiten afhandelt.

Na aangifte bij de douane worden de benodigde documenten opgemaakt met een barcode en een Movement Reference Number (MRN). Afhankelijk van de lading kunnen er nog aanvullende certificaten nodig zijn.  

Vanaf 1 januari 2021 is het in de Nederlandse havens verplicht om de douanepapieren digitaal voor te melden. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van het Portbase systeem. Is de vracht die je vervoert niet digitaal via Portbase voorgemeld? Dan krijg je geen toegang tot de ferryterminals.

Daarom is het belangrijk vooraf in Portbase te (laten) controleren of alle documenten in orde zijn. Zijn de documenten niet in orde, dan word je naar een van de speciale parkeerplaatsen verwezen om contact op te nemen met jouw werkgever zodat deze alsnog de documenten kan verzorgen. Als de documenten niet binnen 24 uur alsnog op orde zijn, zul je de parkeerplaats moeten verlaten. 

Deze en meer informatie hierover vind je hier, evenals een overzicht van de extra parkeerplaatsen in de havengebieden van Rotterdam en IJmuiden. 

Wanneer je naar het Verenigd Koninkrijk rijdt via de terminal van de Eurotunnel in Calais, zijn de douanedocumenten nodig. Deze kunnen worden voorgemeld, bijvoorbeeld via de Eurotunnel maar je mag ook de papieren versie meenemen naar de terminal als daarop een barcode en MRN nummer staat. 

Wil je weten om welke documenten het precies gaat? Een Engelstalig overzicht vind je op de website van de Eurotunnel.

De Franse douane heeft een Engelstalige flyer voor chauffeurs uitgebracht met de werkwijze bij zowel import als export. Deze flyer vind je hier.  

In Calais zijn extra parkeerplaatsen beschikbaar voor chauffeurs bij wie de documenten niet in orde zijn. Toch hebben we ook daar de afgelopen tijd kunnen zien dat er lange files ontstaan. 

Ook als je het Verenigd Koninkrijk weer wilt verlaten, kun je te maken krijgen met grenscontroles en heb je opnieuw douanedocumenten nodig. Het Kent Access Permit (KAP), een aparte vergunning om via Kent het VK te kunnen verlaten, is vanaf 20 april 2021 niet meer nodig. Er hoeft geen KAP meer te worden aangevraagd. 

Deze en meer Nederlandstalige informatie over de KAP vind je hier.

Om ernstige verkeersopstoppingen zoveel mogelijk te voorkomen zal er verkeersmanagement plaatsvinden in Kent. Dit staat bekend onder de naam Operation Brock. Onder Operation Brock zijn verschillende ‘’overloopplaatsen’’ gecreëerd waar je naartoe kunt worden verwezen wanneer het te druk dreigt te worden. Hier kunnen ook controles plaatsvinden om vast te stellen of je klaar bent om de grens over te gaan. Voorbeeld hiervan is het Manston Airfield terrein en een extra terrein in Ashford. 

Is Operation Brock in werking, dan moet je verplicht de omleidingen en aangewezen routes volgen. Er zal extra gecontroleerd worden op het gebruik van alternatieve routes. Word je tegengehouden, dan zul je moeten omdraaien en riskeer je een boete van £300,-. 

Ook hier wordt gewaarschuwd voor lange wachttijden. Daarom adviseert de Britse overheid je rust te nemen voordat je Kent inrijdt en genoeg eten en drinken mee te nemen.  

In de komende maand zullen de verkeersmanagementmaatregelen, waaronder de verplaatsbare barrières, worden versoepeld.

Deze en meer Engelstalige informatie over Operation Brock vind je hier.

Ja, de tijd die je in de file staat of die je extra moet wachten, moet je betaald krijgen. Bij wachttijd kan je werkgever je vragen in die tijd je pauze volgens de pauzestaffel te nemen. Dit kan alleen wanneer je terwijl je wacht ook echt pauze kunt nemen (minimaal 15 minuten) en je tijdens die pauze vrij bent om over je eigen tijd te beschikken. Dus niet wanneer je verplicht bij de vrachtauto moet blijven of in die tijd andere werkzaamheden moet doen. 

Ja, een normale dagelijkse rust mag hiervoor twee keer worden onderbroken. Die onderbrekingen mogen samen niet meer dan één uur duren. Je moet dan wel kunnen beschikken over een slaapcabine, bed of slaapbank. 

Ook de verkorte wekelijkse rust mag twee keer onderbroken worden wanneer de onderbrekingen samen maximaal één uur duren. Dit mag alleen wanneer de reis met de veerboot of trein minimaal 8 uur zal duren en je tijdens de reis kunt beschikken over een slaapcabine op de veerboot of trein. 

De Brexit zal veel veranderingen met zich meebrengen. Deze veranderingen, de wachttijden en files brengen de nodige risico’s met zich mee voor jou als chauffeur. Ondanks alle veranderingen zou jouw eigen veiligheid altijd voorop moeten staan, ook voor jouw werkgever. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voldoende rust op een daarvoor geschikte plek, toegang tot sanitaire faciliteiten en in deze tijd natuurlijk ook aandacht voor de corona-maatregelen en beschermingsmiddelen. 

Wil je in verband met de Brexit een misstand melden? Dat kan via brexittransport@fnv.nl of voor overige vragen of meldingen met betrekking tot de cao beroepsgoederenvervoer via transport@fnv.nl.