Juridische bijstand in Nederland

Indien je als FNV-lid in het beroepsgoederenvervoer werkt en tijdens je werk in problemen raakt met politie of een andere instantie, kun je VNB inschakelen.

VNB zorgt ervoor dat FNV-leden in het beroepsgoederenvervoer kosteloos juridische bijstand kunnen krijgen in straf- en verkeerszaken. Kijk in deze video hoe dat in zijn werk gaat.

Ben je bijvoorbeeld onderweg gecontroleerd en ben je het niet eens met de uitkomst van de controle? Of heb je een boete gekregen waartegen je bezwaar wilt maken? VNB kan je bijstaan, vanzelfsprekend met inachtneming van de Algemene Voorwaarden voor FNV-leden.

Een aantal voorbeelden van gevallen waarin je juridische bijstand kunt krijgen, is hieronder beschreven. Natuurlijk kun je ook met andere vragen over straf- of verkeersrecht altijd contact opnemen.

Boetes

Heb je een boete gekregen tijdens je werk, maar ben je het er niet mee eens? Dan kun je bezwaar maken tegen de boete. Stichting VNB kan voor je beoordelen of er redenen zijn voor bezwaar. Natuurlijk staan we je dan ook verder bij met de procedure.

Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)

Als chauffeur heb je natuurlijk je rijbewijs nodig om je werk te kunnen doen. Het CBR beoordeelt jouw geschiktheid om een voertuig te besturen. Een beslissing van het CBR kan dus veel invloed hebben op jouw mogelijkheden om je werk uit te oefenen. Bijvoorbeeld bij medische aandoeningen kan het voorkomen dat het CBR beslist dat je niet meer rijvaardig bent. Ook voor het verlengen van je rijbewijs heb je het CBR nodig.

Wil je bezwaar maken tegen een beslissing van het CBR of heb je hulp nodig bij een van de procedures? Ook dan heb je als FNV-lid recht op bijstand.

Opgeroepen door een rechtbank

Heb je een dagvaarding ontvangen om voor een rechtbank te verschijnen voor een straf- of verkeerszaak? In dat geval kan een zaakwaarnemer uit ons netwerk jou vertegenwoordigen of bijstaan.

Heb je vragen over straf- of verkeersrecht in binnen- of buitenland, of heb je bijstand van VNB nodig? Neem dan zo snel mogelijk contact op!

Contact

Je kunt contact met VNB opnemen tijdens werkdagen tussen 08.30 uur en 17.30 uur op 0800-0225022 (gratis).
Vanuit het buitenland: +31 88 368 01 38 of via transport@fnv.nl.