Waarom het project Gelijk werk, gelijk loon

De FNV bevecht al geruime tijd dubieuze constructies die door werkgevers in de transportsector worden gebruikt. En er is al heel wat bereikt.

Die toekomst is in gevaar, onder andere omdat er een wildgroei is ontstaan aan bedrijven die gebruikmaken van schijnconstructies. Onder het motto "Gelijk Werk, Gelijk Loon" voeren de FNV en Stichting VNB in de sector Transport en Logistiek strijd vóór een gezonde werkgelegenheid en tégen uitbuiting van chauffeurs.

Wat hebben Nederlandse chauffeurs aan dit project?

Je arbeidsvoorwaarden zijn geregeld in de Cao voor het Beroepsgoederenvervoer over de Weg. Wanneer een buitenlandse chauffeur in Nederland precies hetzelfde werk komt doen, maar tegen een (veel) lager loon, dan kun je daarmee als Nederlandse chauffeur moeilijk concurreren.

Steeds meer bedrijven werken met constructies om de loonkosten te drukken. Het inhuren van personeel uit het buitenland is daarvan een voorbeeld.

Met het project Gelijk Werk, Gelijk Loon proberen wij onder andere werkgelegenheid te behouden voor chauffeurs in Nederlandse loondienst. Het is tenslotte een mooi beroep met echte vakmensen. Wij proberen die oneerlijke concurrentie op loonkosten tegen te gaan. Met andere woorden: werk je in of vanuit Nederland, dan gelden de Nederlandse lonen. Waar je ook woont in Europa!

In Nederland spreken wij bedrijven aan die zich niet aan de regels houden. Desnoods gaan we naar de rechter.

Wat hebben we al bereikt?

FNV Transport & Logistiek en Stichting VNB bevechten al langer dubieuze constructies die door werkgevers in de transportsector worden gebruikt. Er is al heel wat bereikt:

1. We hebben ervoor gezorgd dat verdere vrijgave van de cabotageregels is gestopt.
  2. Er is ruime politieke aandacht voor de problemen rondom schijnconstructies in de transportsector.
  3. Minister Asscher heeft beloofd wet- en regelgeving aan te passen en de foute bedrijven aan te pakken.
  4. De eis van dienstbetrekking is gehandhaafd in de Wet Wegvervoer Goederen (WWG). De Inspectie Leefomgeving & Transport controleert hier actief op en beboet bedrijven met €4.200,- per overtreding.
  5. Het overtreden van de cabotageregels is eindelijk een economisch delict. Ook hierop handhaaft de Inspectie Leefomgeving & Transport, zij beboet bedrijven met €4.200,- per overtreding.
  6. Er is een intensieve en effectieve samenwerking tussen de verschillende Europese vakbonden.
  7. We maken steeds meer gebruik van de Inspectie SZW (voormalige arbeidsinspectie). Op ons verzoek kan de inspectie een controle uitvoeren bij bedrijven, waarvan het vermoeden bestaat dat ze de algemeen verbindend verklaarde cao niet naleven.
  8. We hebben mooie resultaten bereikt in verschillende rechtszaken tegen transportondernemers (Mooij, Van den Bosch).
  9. De Nederlandse Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft de zogenaamde "Cyprusroute" aangepakt. Er is een streep getrokken door de zogenaamde A1 verklaringen die dit bureau gebruikte. Daarbij stonden (Nederlandse) chauffeurs op de loonlijst van een uitzendbureau in Cyprus, maar reden zij voor Nederlandse werkgevers.
  10. In de cao zijn afspraken komen te staan over "Gelijk Werk, Gelijk Loon".

Wat willen we nog bereiken?

Allemaal activiteiten en stappen in de goede richting. Maar dit is nog lang niet genoeg! De FNV wil "Koopkracht en Echte Banen" in de sector Transport en Logistiek. Concurreren over de rug van werknemers moet worden uitgebannen. De oplossing voor de transportsector is niet het bedenken van malafide constructies om de loonkosten te verlagen. De oplossing is verbetering en aanscherping van wetten en regels, het aanspreken en waar nodig aanpakken van opdrachtgevers en effectieve handhaving van de al bestaande regels.

De 4 categorieën

Veel werknemers in de sector transport en logistiek helpen ons bij het bestrijden van illegale constructies. Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee! Zo krijgen wij onder meer foto’s van en informatie over buitenlandse vrachtwagens en opleggers, vrachtbrieven, signalen over bedrijven en nog veel meer.

Maar hoe zit het nu precies met de regels in het wegtransport? Een Nederlandse chauffeur die in dienst is bij een Nederlands transportbedrijf, heeft natuurlijk recht op betaling volgens de cao voor het beroepsgoederenvervoer. Werk je als chauffeur in of vanuit Nederland, maar ben je niet in dienst van een Nederlands transportbedrijf, dan val je onder een van de volgende 4 categorieën:

1. Werknemers in dienst van een (niet-Nederlands) uitzendbureau, payrollbedrijf of transportbedrijf en uitgeleend aan een Nederlands transportbedrijf. De werknemers rijden op een vrachtwagen met een Nederlands kenteken. Meer over categorie 1
  2. Werknemers in dienst bij een niet-Nederlands transportbedrijf die werken als charter (onderaannemer) voor een Nederlands transportbedrijf. De ritten vinden voornamelijk in en vanuit Nederland plaats. Meer over categorie 2
  3. Werknemers in dienst van een niet-Nederlands transportbedrijf, die voor dit bedrijf  voornamelijk in en vanuit Nederland werken. Meer over categorie 3
  4. Werknemers in dienst bij een niet-Nederlands bedrijf die heel af en toe in Nederland zijn. Meer over categorie 4