Roostertijd versus betaalde tijd voor taxichauffeurs

FNV Taxi krijgt regelmatig vragen van taxichauffeurs over het verband tussen roostertijd, gewerkte tijd en de loonstrook. Welke uren moeten nou worden betaald? En welke niet? Kortom, welke uren horen op je loonstrook terug te komen. FNV Taxi heeft een basisoverzicht gemaakt.

Soms niet uitbetaald

Het komt voor dat chauffeurs meer uren verwachten, maar niet uitbetaald krijgen. Het komt zelfs voor dat verlofuren worden ingehouden zonder dat dit is aangevraagd!

In principe heb je recht op uitbetalen van de roostertijden die je met de werkgever hebt afgesproken. Immers, jij hebt je beschikbaar gesteld voor die roostertijden. De werkgever is verantwoordelijk voor het aanbod van werk tijdens de roostertijden.

Recht op uitbetaling van je roostertijden

In de basis heb je recht op uitbetaling van je roostertijden. Je daadwerkelijk gewerkte tijd kan korter zijn dan je roostertijd. Bijvoorbeeld als er nog geen voertuig beschikbaar is, of wanneer er minder werk beschikbaar is. Je hebt met de werkgever een afspraak gemaakt om op de roostertijden beschikbaar te zijn voor werkzaamheden. Deze roostertijden moeten uitbetaald worden.

Alternatieve werkzaamheden

Tijdens de dienst mag de werkgever alternatieve werkzaamheden bieden. Bijvoorbeeld als er even geen ritten zijn. Dat moet wel in relatie staan tot je functie. Dat betekent: auto’s wassen: ja; sanitair poetsen: nee. Want de functie ´chauffeur´ heeft geen directe relatie tot een toilet, wel tot een voertuig.

Meeruren en overuren

De gewerkte tijd kan ook langer zijn dan de roostertijden. We kennen in de cao Taxivervoer dan 2 soorten uren: meeruren en overuren.

Meeruren

Meeruren zijn de uren die meer worden gewerkt dan de contracturen, maar minder dan 40 uur in een week. Meeruren zijn 100% waard en tellen mee voor het vakantiegeld, verlofopbouw en pensioenopbouw. Ze komen alleen voor bij parttime chauffeurs.

Overuren

Wanneer een chauffeur meer dan 40 uur in een week werkt, parttime of fulltime, spreken we van overuren. Overuren zijn 120% waard en tellen niet mee bij de berekening van vakantierecht, vakantiegeld of pensioenopbouw. Overuren worden pas vastgesteld aan het einde van een kalenderkwartaal.

In alle gevallen geldt dat minder werken nooit met het verlof verrekend mag worden. Volgens de cao mag je als chauffeur zelf bepalen of meeruren en/of overuren in geld óf in tijd worden uitgekeerd.