Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Jaarurenregeling taxichauffeurs

In de cao Taxi is de jaarurenregeling (JUR) en ‘normering rijtijden geregeld vervoer’ opgenomen. Twee regelingen die samen bepalen wat jij per maand verdient. We leggen beide regelingen uit zodat je weet waar jij als chauffeur recht op hebt. Wil jij je werkuren overzichtelijk bijhouden? Gebruik dan de urenverantwoording.

Voor wie zijn de regelingen?

De regelingen zijn gemaakt voor chauffeurs die elke dag dezelfde routes en tijden rijden, maar toch elke maand een sterk wisselend aantal uren maken. Schoolchauffeurs hebben hier vaak mee te maken. Elke dag dezelfde ritten maar in de vakanties geen werk. Met de jaarurenregeling wordt elke maand een gemiddeld salaris uitbetaald die gebaseerd is op het aantal genormeerde uren die je dagelijks rijdt.

Waarom zijn de regelingen gemaakt?

De regelingen zijn bedacht zodat je elke maand een vast salaris hebt. Ook in de vakanties dus. Je werkgever heeft voordeel, want er valt administratief werk weg. Door de normering hoeft hij niet elke dag alle rittenstaten in te voeren.

Normering rijtijden geregeld vervoer

Met de regeling ‘normering rijtijden geregeld vervoer’ wordt bepaald hoeveel uren je in een jaar gaat werken. De volgende procedure is hiervoor afgesproken: 

  • Je werkgever bepaalt het aantal uren.
  • Aansluitend registreer je 2 weken lang de werktijden (kan ook met de boordcomputer geregistreerd worden).
  • Je komt samen met je werkgever de normering rijtijden overeen.
  • De regeling wordt terug berekend tot aan de start van de procedure.
  • Bij structurele wijzigingen start de procedure opnieuw zolang de normering voor een periode van minimaal 6 maanden geldt.
  • Alle overige werkzaamheden worden als meeruren betaald; zie artikel 3.13 cao taxi.

De jaarurenregeling en schoolvakanties

De JUR is een aanvulling op je arbeidsovereenkomst. Schoolchauffeurs werken +/- 40 weken per jaar en hebben 12 weken vrij tijdens de schoolvakanties. De cao geeft recht op 5 weken vakantie. Dat is onvoldoende om salaris op te bouwen voor de 12 weken die je vrij bent. De regeling loopt per 1 augustus van enig jaar. Alle werkuren van het geregeld vervoer in een jaar worden door 12 gedeeld en maandelijks uitbetaald. Meeruren binnen het genormeerd vervoer worden in januari uitbetaald. Meeruren buiten de normering worden per maand uitbetaald. 

Hoe werkt het in de praktijk? 

Elk jaar wordt bekeken hoeveel werk er is en onder hoeveel chauffeurs dat werk verdeeld moet worden. De laatste jaren is het werk flink afgenomen. Hierdoor staat het aantal contracturen van chauffeurs onder druk. De JUR en de normering regelingen zijn bedoeld om kleine veranderingen in het vervoer op te vangen. 

In de praktijk zien we dat bij veel chauffeurs de arbeidsovereenkomst kleiner en soms zelfs gehalveerd wordt. Het gaat hier dus niet meer om kleine veranderingen. Als jou dit overkomt, dan heb je altijd de mogelijkheid om aan je werkgever ander werk te vragen. Als dit werk er is, moet je werkgever het ook aanbieden. Mogelijk is het werk op andere tijden dan wat je gewend bent, maar je behoudt dan in elk geval je contracturen.

Als uren inleveren de enige oplossing blijkt, let dan op; als je 5 uur of meer in de week verliest, heb je mogelijk recht op een WW-uitkering. Aan de cao-tafel wordt gewerkt aan een betere regeling. Tot die er is zullen wij het hiermee moeten doen. 

Hou je uren altijd goed bij

Met je werkgever heb je afgesproken hoeveel uren je in het jaar gaat werken. Als je extra uren hebt gewerkt, door bijvoorbeeld extra gereden ritten en administratie, dan moet dit uitbetaald worden. Om ervoor te zorgen dat jouw rechten en je uren niet verdwijnen, moet je alles goed bijhouden.

  • Werk je meer uren? Noteer dit dan op je rittenstaat en kopieer deze. 
  • Zorg ervoor dat je alles via de boordcomputer registreert en dat je het correct invoert. Ook als de ritten uitlopen of je extra werk verricht.
  • Geef het duidelijk door aan je werkgever en bewaar bewijs dat je dat hebt gedaan. Als je werkgever niet weet dat jij extra werk uitvoert, gaat hij het ook niet uitbetalen.
  • Vraag maandelijks om je urenadministratie. Dat is de werkgever verplicht aan te leveren.
  • Houd je eigen administratie goed bij. Dan pas kun je eisen dat je alles uitbetaald krijgt waar je recht op hebt. 

Gebruik de urenverantwoording 

Wil jij je werkuren overzichtelijk bijhouden? Gebruik dan de urenverantwoording. Controleer regelmatig je uren door je eigen overzicht met dat van de werkgever te vergelijken. Zijn er verschillen en je kunt dit niet oplossen met je werkgever? Neem contact op met FNV Taxi.