Witboek Taxi

Oplossingen voor de doorgeslagen aanbestedingsdrift

Keer op keer wordt voor de laagste prijs ingeschreven. Daardoor krijgen werknemers in de taxibranche het steeds moeilijker. Die problemen worden ondertussen zo schrijnend dat FNV het Witboek Taxi heeft gepubliceerd. Hierin wordt duidelijk wat de gevolgen zijn van de doorgeslagen aanbestedingsdrift, maar er wordt ook gewezen naar oplossingen.

Witboek eerste stap op weg naar beleid?

Het witboek is samen met taxichauffeurs gemaakt. In het witboek staan verhalen van chauffeurs, gaan we in op de gevolgen van het overheidsbeleid voor chauffeurs en doen we aanbevelingen over hoe wij denken dat het beter kan. Wij hopen dat het witboek een eerste stap is naar een beleid voor het aanbesteden van doelgroepenvervoer waar alle betrokken partijen baat bij hebben.

Kwaliteit of laagste prijs?

De overheid legt verantwoordelijkheid van vervoer bij de gemeenten. De gemeenten hebben het dus voor het kiezen. Gaan ze voor kwaliteit of voor de laagste prijs? Gemeenten besteden het vervoer uit via aanbestedingen. Dit heeft geleid tot zo'n sterke prijsdaling, dat bedrijven allerlei overlevingstactieken inzetten om de aanbesteding toch gegund te krijgen.

Ga het gesprek aan

Het witboek is bedoeld als gereedschap waarmee jij een gesprek kan voeren met jouw werkgever of ambtenaren en raadsleden die gaan over vervoer bij jouw gemeente. Je kunt hier natuurlijk ook met collega's over praten. De race naar de bodem kan allen gekeerd worden door zelf actief dit onderwerp op tafel te leggen. Dat kan niemand anders dan jij.

Doe mee!

Als het vervoer weer in de aanbesteding komt en je wilt naar de gemeente om hierover te praten, gebruik dan het Witboek Taxi. Onze bestuurder of consulent kan je ook helpen aan de gegevens van de portefeuillehouder vervoer van jouw gemeente.