Sectorprotocollen voor veilig zorg- en taxivervoer

Sinds de coronapandemie zijn er maatregelen tegen het coronavirus in het zorgvervoer en leerlingenvervoer en taxivervoer voor consumenten en bedrijven.

Sectorprotocollen voor veilig zorg- en taxivervoer

Om dit veilig te laten verlopen, stelden brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), samen met FNV en CNV, protocollen op. Sinds 5 november zijn de sectorprotocollen taxivervoer, zorg en leerlingenvervoer aangepast.

Partijen maakten hierbij gebruik van adviezen van onder andere het RIVM, de Vereniging gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en cliëntenorganisaties.

Meest recente wijzigingen

In de werkgroep Protocollen (vervoerders en vakbonden) hebben wij overeenstemming bereikt over de volgende aanpassingen in de vervoersprotocollen. Deze wijzigingen hebben als ingangsdatum 1 januari 2022 of zoveel eerder als in de uitvoering mogelijk is. Medio januari 2022 zal de werkgroep een heroverweging maken van de inhoud van de protocollen naar aanleiding van de eventuele aanpassingen van maatregelen door het kabinet op 14 januari 2022.

In het kort zijn de aanpassingen als volgt.

Algemeen

• De belangrijkste wijzigingen vloeien voort uit het aanvullende RIVM-advies van 15 december over de herinvoering van de bezettingsgraad naar 2/3, Generiek kader coronamaatregelen | RIVM. Deze maatregel kenden we ook al in de protocollen van juni 2021. We hebben dan ook gebruik gemaakt van de teksten zoals deze toen in de protocollen waren opgenomen.
  • Daarnaast zijn er enkele kleinere wijzigingen die we hadden ‘opgespaard’ en die nu meegenomen worden. Deze betreffen het snottebellenbeleid in het kader van het leerlingenvervoer.

Sectorprotocol zorgvervoer

• Bezettingsgraad van 2/3 bij groepsvervoer voor ouderen en mensen met een verstandelijke beperking, conform het aanvullend RIVM-advies.
  • Deze bepaling over 2/3-bezetting geldt niet voor situaties waarin passagiers uit eenzelfde woonsetting komen (gezin, woongroep).

Sectorprotocol leerlingenvervoer

• (Geen wijzigingen in de bezettingsgraad)
  • ‘Opgespaard’: 4-12 jarigen met verkoudheidsklachten kunnen tóch mee bij een negatieve zelftest (n.a.v. kabinetsbesluit van 3 december).
  • ‘Opgespaard’: Redactionele aanpassing m.b.t. mondkapjes voor leerlingen speciaal (basis) onderwijs. Onze eerdere formulering dat wij dit uitbreiden naar alle leerlingen leidde tot enkele vragen en opmerkingen waardoor we de tekst wat hebben aangepast.

Sectorprotocol taxivervoer

• (Geen wijzigingen in de bezettingsgraad, tenzij: zie volgend punt)
  • Wanneer reizigers (ouder dan 18 jaar) tot een risicogroep behoren, geldt protocol zorgvervoer > 18 jaar.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.