Arbeidsmarktfonds (O&O fonds) sport

Blijf jezelf ontwikkelen!

Arbeidsmarktfonds of O&O fonds, wat is dat nu precies en wat heb jij eraan? O&O staat voor opleiding & ontwikkeling. Het is een afspraak in je cao die ervoor zorgt dat jij je kunt ontwikkelen. Is er geen cao, bijvoorbeeld in de paardensport en fitness, dan ook geen O&O fonds. En dat is zonde, want ook voor jou is het belangrijk dat je je kunt ontwikkelen. Zo zie je maar hoe belangrijk een cao is.

Wat heb jij aan het O&O fonds?

Wat merk jij van het O&O fonds. We zetten een aantal voorbeelden voor je op een rij:

• In dit fonds maken we afspraken over opleidingsmogelijkheden binnen de sport, bijvoorbeeld Zit niet stil.
  • We ontwikkelen programma’s met het doel om het werk en de werkrelaties te verbeteren. De cao sport app is daar een voorbeeld van.
  • Het opzetten van medezeggenschap in de sport.
  • We doen onderzoek (de arbeidsmarktmonitor) naar wat er speelt in de branche. Bijvoorbeeld: welke contracten zijn er? En hoeveel mannen en vrouwen werken in de sport? Wat is de leeftijd van de werknemers en waar werken ze? Zo krijgen wij informatie om plannen voor de toekomst mee te maken.

Waar komt het geld vandaan?

In het fonds zitten werkgevers en sociale partners (zoals de vakbonden). Zij zijn de bestuurders. Zij bepalen waar het geld naartoe gaat. Het geld komt uit de lonen van alle medewerkers. Het is dus jouw geld! Het is dan ook belangrijk dat jij er ook echt voordeel van merkt. Daar let de vakbond op.

Meer weten?

Als vakbondslid draag je dus bij aan de koers van dit fonds. En daarmee aan je eigen ontwikkeling en die van je branche of bedrijf. Wil je er meer over lezen? Val je onder de cao Sport dan kijk je op www.samenpresteren.nu,  voor de cao Recreatie op www.kikk-recreatie.nl. De zwembadbranche heeft een O&O fonds in oprichting.