Collectief

Koopkracht voor senioren

FNV-Senioren staat voor behoud van koopkracht voor senioren. Een hoger minimumloon kan de inkomenspositie van gepensioneerden verbeteren. Deze twee zijn namelijk gekoppeld. Hiermee kunnen we tegengaan dat sommige gepensioneerden op een laag welstandniveau komen. Met name gepensioneerden met een relatief laag aanvullend pensioen profiteren sterk van een hogere AOW die het gevolg is van een hoger minimumloon. Gepensioneerden met een ruimer aanvullend pensioen profiteren hier ook van. De huidige plannen van het kabinet om de AOW niet mee te verhogen met de voorgenomen extra verhoging van het minimumloon zijn voor de FNV dan ook niet acceptabel.

Voor 14

De verhoging van de AOW is een goede eerste stap om de inkomenspositie van gepensioneerden te verstevigen. FNV Senioren strijdt met de campagne ‘Voor 14’ voor een hoger minimumloon van 14 euro per uur. De verhoging van het minimumloon die het kabinet nu voorstelt is naar mening van de FNV volstrekt onvoldoende.

Het Pensioenakkoord

FNV Senioren strijdt al langer voor indexatie van de pensioenen. In 2019 maakten de regering, werkgevers en werknemers afspraken in het Pensioenakkoord. Samen met de pensioenfondsen werkt de FNV mee aan de uitwerking van het Pensioenakkoord. Het pensioenstelsel wordt hierdoor toekomstbestendiger en het pensioenvooruitzicht voor miljoenen mensen verbetert.

Mede door druk van de FNV hoeven de meeste pensioenfondsen in 2022 geen kortingen door te voeren, concreet door de vrijstellingsregeling waardoor pensioenfondsen met een dekkingsgraad boven 90 procent de pensioenen niet hoeven te verlagen. Heel langzaam gaat het voor de meeste fondsen weer de goede kant op. Op aandringen van de FNV worden de indexatieregels al in 2022 versoepeld. Dat betekent dat voor veel fondsen in 2022 een indexatie mogelijk zal zijn. Het is nog afwachten of de grote fondsen ook al in 2022, met terugwerkende kracht, kunnen indexeren. Dat hangt er vanaf of ze in 2022 boven een beleidsdekkingsgraad van 105 uitkomen. Onder dekkingsgraad wordt verstaan een (globale) indicator voor de vermogenspositie van een pensioenfonds: hierbij wordt de actuele waarde van de beleggingen gedeeld door de contante waarde van de pensioenverplichtingen. Volg voor actuele ontwikkelingen onze nieuwsberichten over de nieuwe Pensioenwet.

Bekijk hieronder de twee portretten van Jamila en Erik, ter illustratie hoe uiteenlopend de situatie na pensionering kan zijn.

Portretten