Waarom het eindbod van PostNL een snertakkoord is

Op deze pagina lees je waarom de FNV het eindbod niet goed vindt en wat de negatieve gevolgen zijn voor jouw portemonnee. Ook nodigen we je uit voor onze bijeenkomsten en kun je de petitie tegen dit eindbod ondertekenen. De petitie en de bijeenkomsten zijn voor alle werknemers van PostNL!

FNV tegen eindbod cao PostNL

Deel deze pagina (www.fnv.nl/caobodpostnl) met al je collega’s. Vooral ook met de leden van de andere bonden, zodat ook zij begrijpen waarom iedereen dit snert akkoord moet afwijzen.

Hoeveel krijg je erbij?

Wat biedt PostNL: Stijging van 1% per 1 januari en 1,5% per 1 juli. Bij een loon van € 2.200 bruto per maand, ontvang je per jaar netto ongeveer € 250 euro meer in je portemonnee. Als het loon per 1 januari 2019 direct met 5% zou worden verhoogd, zoals de FNV wil, dan levert dit per jaar netto ongeveer 730 euro in de plus op.

Wat betekent dit voor jouw koopkracht in 2019?

250 euro netto in 1 jaar erbij, dat klinkt best goed, toch? Dat is meer dan 20 euro per maand.  Maar dan houd je geen rekening met het feit dat de prijzen in 2019 fors stijgen. Zowel de prijzen van de dagelijkse boodschappen stijgen flink, maar ook de vaste lasten. De prijzen stijgen dit jaar zo’n 700 euro. Dus per saldo ga je er met het eindbod van PostNL op achteruit. Check de bijlage voor de berekening (pdf).

Geen Resultaatsafhankelijke uitkering

En dat is nog niet alles. Ook komt er dit jaar zeer waarschijnlijk geen uitkering op basis van de Resultaatsafhankelijke Uitkering (RAU). PostNL weigert verder harde afspraken te maken over de vermindering van de werkdruk. Ook weigert PostNL controleerbare afspraken te maken over het terugdringen van flexwerk.

En: er is geld genoeg. De aandeelhouders ontvangen wél hun dividenduitkering. Dus…