Algemene info over de AOb en de FNV

Hoe werkt deze structuur binnen jouw sector?

Op 1 januari 2015 fuseerden Abvakabo FNV, FNV Bondgenoten, FNV Bouw, FNV Sport en de voormalig vakcentrale FNV. De Algemene Onderwijsbond (AOb) is een zelfstandig onderdeel binnen de FNV. Hoe werkt deze structuur binnen jouw sector?

Eén sterke FNV

Binnen de FNV zijn nog meer zelfstandige bonden actief. Alle bonden samen vormen één sterke FNV die de belangen van mensen die werken, niet meer werken of nu niet werken, nog beter behartigt.

De AOb is dus aangesloten bij de FNV en opereert onder haar eigen naam. De AOb behartigt de belangen van haar 85.000 leden. Deze leden werken in vrijwel alle onderwijssectoren, van primair onderwijs tot hoger beroepsonderwijs. De FNV en de AOb hebben afspraken gemaakt over communicatie, samenwerking, ledenraadplegingen en landelijke en regionale acties.

Primair onderwijs (po)

Voor het cao-POberaad is de AOb gemandateerd door de FNV. De AOb overlegt met de FNV-bestuurder  over de cao-besprekingen. De FNV levert input voor de inzet van de cao-po.

Voortgezet onderwijs (vo)

Voor het cao-VOberaad trekt de FNV op met de AOb. Samen maken ze onderdeel uit van de werknemersdelegatie.

Middelbaar beroepsonderwijs (mbo)

Voor het mbo geldt dat de FNV, net zoals de AOb, deze cao’s afsluit namens haar leden.

Hoger beroepsonderwijs (hbo)

Voor het hbo geldt dat de FNV, net zoals de AOb, deze cao’s afsluit namens haar leden.