Tijd voor een goede cao Gemeenten 2019

#komoverdebrug

Sinds december 2018 zijn de bonden FNV, CNV en CMHF in onderhandeling met werkgever Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Na 5 maanden is er nog steeds geen fatsoenlijk bod gedaan en gaat de VNG niet of nauwelijks in op onze eisen. Zo gaat het niet langer. Het is tijd voor actie!

Bekijk het laatste nieuws over de onderhandelingen cao Gemeenten

Wij vragen niets meer dan

• Koopkrachtverbetering
  • Concrete maatregelen voor duurzaam werken voor alle leeftijden (vitaliteitsbeleid)
  • Meer balans tussen flex en zekerheid (minder banen met onzekerheid)

De VNG biedt alleen maar koopkrachtverlies: een loonsverhoging van 4,9% voor 2 jaar, terwijl de inflatie richting 6% over 2 jaar gaat. Over het vitaliteitsbeleid voor senioren wil de VNG géén afspraken met ons maken. En het onderwerk flex en zekerheid komt in het laatste bod van VNG niet eens meer voor.

VNG kijkt naar kosten, niet naar de mensen

Het motto van het VNG-congres op 4 en 5 juni 2019 is 'Besturen is mensenwerk'. Maar toch kijkt de VNG meer naar de kosten van de cao dan naar de noodzaak om te investeren in mensen die het werk moeten doen.

Problemen niet serieus genomen

Er wordt door de VNG steeds gewezen op de slechte financiële situatie van gemeenten. Maar de VNG kijkt niet naar de problemen die jij en je collega's nu al ervaren. Bijvoorbeeld dat steeds meer jongeren een burn-out krijgen. Of dat mensen in problemen komen door toenemende werkdruk of mantelzorg. Ook het feit dat het arbeidsongeschiktheidspercentage onder ouderen stijgt (h)erkend de VNG niet.

De onderhandelingen zijn gestaakt, tijd voor actie!

Wij hebben besloten dat verder onderhandelen geen zin heeft. Het laatste bod van de VNG was lager dan het voorlaatste bod en de VNG wil niet praten over vitaliteitsbeleid voor jong en oud. We laten ons niet aan het lijntje houden. Het is tijd voor een fatsoenlijk cao met een ruime koopkrachtverbetering, concreet vitaliteitsbeleid en meer zekerheid voor iedereen!

Kom samen in actie voor een goede cao! Hoe?

Kom naar een actiebijeenkomst in jouw organisatie of regio:

• Maandag 24 juni, 12.00 tot 13.30 uur, een gecombineerde cao-actie en WNRA bijeenkomst in een locatie in de buurt van Stadsbedrijven, gemeente Utrecht. Locatie volgt zsm.

• Donderdag 20 juni, 12.00 tot 13.30 uur, een gecombineerde cao-actie en WNRA bijeenkomst bij de gemeente Leiden. Locatie volgt zsm
  • Woensdag 26 juni, 14.00 tot 16.00 uur, een gecombineerde cao-actie en WNRA bijeenkomst bij de gemeente Den Haag, Spui 70. De Haagse Lobby, op de 10e verdieping in het stadhuis boven de Bibliotheek. Entree via de Bibliotheek.