Afspraken reorganisatie voor medewerkers Belastingdienst

De reorganisatieafspraken gelden voor alle medewerkers, met uitzondering van Douane en FIOD. Zo lang je in de vrijwillige fase zit (zowel voor als na 1 juli 2016), heb je een keuze uit vier varianten: A, B, C, en D.

Je wilt weg met een stimuleringspremie

Je hebt de volgende keuze:

Variant A: Directe uitstroom met toekenning van de stimuleringspremie

Directe uitstroom en vrijwillig ontslag binnen 3 maanden met toekenning van een stimuleringspremie. Dit is interessant als je vlak voor je AOW-leeftijd zit of deze al hebt bereikt.

Download de verschillende vaststellingsovereenkomsten:

Variant B: Werk en uitstroom met toekenning van de stimuleringspremie

Overgang naar Switch, met afspraak over datum van vrijwillig ontslag binnen 3 jaar en toekenning van stimuleringspremie. Dit is interessant als je wel weg wilt, maar je hebt te weinig inkomen en pensioen om direct te vertrekken.

Let op: wil je weg met een stimuleringspremie, dan neem je zelf ontslag. Je krijgt geen WW en er zijn gevolgen voor je inkomen en pensioen. Dit kun je laten berekenen bij Switch. Er is ook een rekentool beschikbaar bij Switch.

De maximale hoogte van de stimuleringspremie is € 75.000 bruto, tenzij het jaarsalaris meer dan € 75.000 bruto bedraagt. Dan is het jaarsalaris het maximum.

Wie op de ontslagdatum minder dan 18 maanden voor de AOW-gerechtigde leeftijd zit, krijgt minder stimuleringspremie naar rato van het aantal maanden. Dit geldt niet voor degenen die kozen voor Variant A en deze vóór 1 juli 2016 hadden aangevraagd.

Download de verschillende vaststellingsovereenkomsten:

Je wilt vrijwillig naar Switch

Je hebt de volgende keuze:

Variant C: Werk, begeleiding en uitstroom uit Switch

Begeleidingstraject op maat in Switch met een zo groot mogelijke kans op ander werk. Je wilt een andere functie of een opleiding volgen. Van tevoren maak je afspraken, zoals de duur van de vrijwillige periode en of je daarnaast passend werk gaat doen in Switch, die vastgelegd worden in een Switchplan. De voorzieningen uit het VWNW-beleid zijn van toepassing. Als je nog geen ander werk hebt, dan word je verplicht VWNW-kandidaat, zie verder bij onderdeel Je functie is opgeheven of je bent overtollig.

Variant D: Werk en uitstroom zonder toekenning van de stimuleringspremie

Passend werk in Switch, met ontslag op eigen verzoek vóór ingang van de AOW-gerechtigde leeftijd. Dit is interessant voor medewerkers die geen zin hebben in alle reorganisaties in de komende jaren.

Je functie is opgeheven of je bent overtollig

Als je geen werk meer hebt, word je verplicht VWNW-kandidaat, dit kan sinds 1 juli 2016. Je wordt overgeplaatst naar Switch. Als je verplicht VWNW-kandidaat bent, kun je geen gebruik meer maken van de varianten A, B, C en D. In de verplichte fase gelden de rijksbrede voorzieningen uit het VWNW-beleid. De afspraak uit het PUB over bereisbare afstand is ook van toepassing.