Generatiepact in de metaalsector

Het generatiepact is een van de belangrijkste onderwerpen in de sector metaal. In de cao's Metaal & Techniek en Tata Steel is al een generatiepact afgesproken. Wat bedoelen we met het generatiepact en wat betekent het in de praktijk?

Wat is het generatiepact?

Het generatiepact is de naam voor maatregelen die tot doel hebben dat tegelijkertijd:

• Oudere werknemers langer gezond en prettig kunnen doorwerken.
  • Meer jongeren een vaste baan krijgen.

We noemen het een 'pact' omdat zowel ouderen als jongeren ervan profiteren. De verschillende generaties sluiten als het ware een verbond, een pact dus.

Waarom wil de FNV het generatiepact?

Iedereen moet steeds langer doorwerken voordat hij of zij met pensioen kan en AOW krijgt. Het aantal oudere werknemers neemt toe. Vooral mensen met zware beroepen (lichamelijk en/of geestelijk) vinden dit zwaar.

Tegelijkertijd is de jeugdwerkloosheid nog steeds hoog. En áls jongeren werk vinden, is het vaak in een flexbaan: tijdelijk of als uitzendkracht. Met het generatiepact lossen we voor beide partijen een probleem op.

Hoe los je de problemen op met het generatiepact?

De oudere werknemer gaat korter werken. Daardoor kan hij beter herstellen van de inspanning en is het werk minder zwaar. En als meerdere ouderen dit doen, komt er een vaste plek vrij voor een jongere werknemer. Dan heb je bijvoorbeeld een 'triobaan'. Twee oudere werknemers leveren tijd in, en de jongere krijgt die uren erbij.

Wat is het voordeel voor werknemers?

Dat is duidelijk: oudere werknemers krijgen meer rust en vrije tijd. Dat is goed voor hun gezondheid en ze kunnen langer met plezier doorwerken, geleidelijk afbouwen én hun kennis doorgeven.

Voor de jongeren is het voordeel ook duidelijk: zij krijgen een vaste baan en leren het vak.

Waarom zou mijn werkgever dit willen?

Werkgevers krijgen steeds meer te maken met oudere werknemers. Dat levert soms problemen op, bijvoorbeeld bij het werken in ploegendienst of nachtdienst. Als het werk te zwaar wordt, zullen meer werknemers ziek worden en langer uitvallen. Ook gaat er kennis verloren als er veel oudere werknemers met pensioen gaan. En jongeren krijgen geen kans om het vak op een fatsoenlijke manier te leren. Met het generatiepact los je dit soort problemen op.

Heeft FNV Metaal al ergens een generatiepact?

Ja, we hebben in de nieuwe cao's Metaal & Techniek en Tata Steel afspraken gemaakt voor een generatiepact.

Nee, het generatiepact is niet verplicht, niet voor de werknemer en ook niet voor de werkgever. De werknemer hoeft dus niet minder te gaan werken. En de werkgever kan de werknemer niet verplichten om minder te gaan werken. De werkgever kan een verzoek om toepassing van het generatiepact ook weigeren. In dat geval kan de werknemer wel gebruik maken van andere mogelijkheden om minder te gaan werken, bijvoorbeeld de vierdaagse werkweek.

Zitten er ook nadelen aan?

Ja, want je kunt er financieel op achteruit gaan als je meedoet. Als je minder uren werkt, krijg je namelijk minder loon. Dit heeft ook effect op sociale zekerheid, bijvoorbeeld op WW en WIA. Maar omdat je daardoor langer kunt doorwerken, bouw je wel langer pensioen op. Dat is gunstig als je met pensioen gaat. Het pakt voor iedereen verschillend uit, dus het is belangrijk om uit te laten rekenen hoe de regeling in jouw persoonlijke situatie uitpakt.

Gevolgen vrije dagen

Als je gebruik maakt van het generatiepact voor Metaal & Techniek heeft dit ook gevolgen voor vakantie-, adv- en seniorendagen. Allereerst leveren de werknemers al hun seniorendagen in (welke variant je ook kiest), in ruil voor de loonaanvulling door de werkgever. Twaalf seniorendagen zijn ongeveer 5% waard (een dag is 0,4%), dus een loonaanvulling van 10% is twee keer zoveel waard. Omdat je bij het generatiepact in deeltijd werkt, wordt het aantal vakantie- en adv-dagen naar rato verminderd.