Cao traject Motorvoertuigen 2018

Op weg naar een nieuwe cao

De nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf is definitief! Binnenkort kan je de nieuwe cao terugvinden op deze site.

We zijn tevreden over de gemaakte afspraken. We wilden een goede, toekomstbestendige cao die goed is voor jong en oud. Een cao die het werken in deze sector aantrekkelijker maakt. Dat is gelukt!

Dit zijn de gemaakte afspraken:

De nieuwe cao loopt van 1 november 2018 tot en met 31 oktober 2020.

De afgesproken loonsverhoging bestaat in deze cao uit een vaste verhoging voor iedereen.
- Per 1 februari 2019: verhoging van 81 euro per maand (op fulltime basis)

- Per 1 februari 2020: verhoging van 83 euro per maand (op fulltime basis)

Bij een gemiddeld salaris betekent dat een stijging van 3,25% per jaar en dus 6,5% stijging in 2 jaar.

Door de succesvolle acties van de FNV jongerenbewegeing Young & United is het wettelijk minimumjeugdloon fors verbeterd. In 2 stappen gaat het minimumloon terug van 23 jaar naar 21 jaar en worden de jeugdlonen in de leeftijd daaronder verhoogd. In juli 2019 is dit klaar.

In de cao komt een extra loontabel waarin de loonschalen per uur worden opgenomen. Door deze tabel in de cao op te nemen, is beter te zien of flexwerkers gelijk worden beloond.

Ook start er een generatiepact: door deze regeling hebben ouderen de mogelijkheid om korter te werken en onstaan er nieuwe vaste banen voor jongeren. (Lees voor de uitgebreide uitleg de cao krant onderaan deze pagina)

Ook gaan de garages aandacht besteden aan bevordering van de duurzame inzetbaarheid, opleiding en ontwikkeling en (inter)sectorale mobiliteit. Jij kunt straks zelf bepalen hoe jij 1 dag per jaar mag inzetten voor jouw eigen ontwikkeling.

De verplichting om op zaterdag te werken is van tafel. De toeslagen voor deze dag blijven bestaan. Er is een afspraak gemaakt dat er een onderzoek wordt gedaan naar de zaterdag als werkdag, maar we hebben er alle vertrouwen in dat daaruit zal komen dat het echt niet nodig of wenselijk is.

De toeslag voor het werken in de nacht tussen 22.00 en 6.00 uur op doordeweekse dagen wordt in de rijwielstallingen en autoverhuurbedrijven verhoogd van 8% naar 35%.

Voortaan wordt over het overwerk ook vakantiegeld opgebouwd. Dat betekent dat de vergoeding voor het overwerk met 8% omhoog gaat.

Voortaan krijgen parttimers over al hun gewerkte uren tot de gemiddelde werkweek van 38 uur wél pensioenopbouw, vakantiedagen  en vakantiegeld. De overwerktoeslag geldt als zij nog meer werken.

De rechten en plichten rond meeruren blijven geliujk aan die van de overwerkuren. Als parttimer behoud je dezelfde spelregels als die je had bij overwerk.

Deze regeling wordt vooral gebruikt in seizoenswerk. De mogelijkheid om met flexibele arbeidsduur per week te werken is gewijzigd in minimaal 30 en maximaal 42,5 uur per week en tussen de 0 en 8,5 uur per dag. Het beperkt het maximum aantal uren per week en per dag, zodat de werknemer minder belast wordt.

De arbo-activiteiten worden gebundeld bij het opleidingsfonds OOMT. In de cao-periode wordt een onderzoek gedaan naar werkdruk. Ook komt er een onderzoek naar uitlaatgassen op de werkplek en het aanleggen van signaleringssystemen in werplaatsen.