Je krijgt geld terug!

Lever voor 15 november jouw jaaropgave Vakbondscontributie in

FNV Metaal heeft in de Metaal-cao’s afgesproken dat je een deel van je vakbondscontributie via je werkgever kan terugvragen. Werk(te) je in de Metalektro en was je op 1 januari 2019 lid? Dan geldt voor jou een extra regeling, waardoor je 2x geld terug krijgt. Dat bedrag kan oplopen tot een paar honderd euro!

Je krijgt geld terug, lever voor 15 november jouw jaaropgave Vakbondscontributie in!

Hoe werkt het?

• Was je op 1 januari 2019 lid van de FNV?

Dan krijg je vanuit 2 regelingen geld terug. Je mag de vakbondscontributie fiscaal verrekenen via de werkkostenregeling. Dat is geregeld in artikel 6.7.1 van de nieuwe cao. Om van deze regeling gebruik te maken moet je je jaaropgave uiterlijk 15 november 2019 bij je werkgever ondertekend inleveren. Als je op 1 januari 2019 lid was, dan krijg je deze jaaropgave eind september per post toegestuurd.  Onderteken deze jaaropgave en lever hem in bij je werkgever.

Op deze jaaropgave die je krijgt toegestuurd, staat ook vermeld dat je op 1 januari 2019 lid was. Dit staat erop, omdat naast bovenstaande regeling ook in de cao Metalektro 2018-2020 is afgesproken dat je werkgever in 2019 het volledige bedrag aan vakbondscontributie netto vergoedt. Dit is geregeld in artikel 3.7.8 van de cao. Om ook deze vergoeding bij je werkgever op te vragen moet je dus aantonen dat je op 1 januari 2019 lid was. Met het inleveren van je jaaropgave (waarop dat vermeld staat) toon je dat aan.

• Ben je FNV-lid geworden na 1 januari 2019?

Dan krijg je een deel van de vakbondscontributie terug door fiscale verrekening via de werkkostenregeling.

- Download je jaaropgave hier

- Print en onderteken je jaaropgave

- Lever de jaaropgave uiterlijk 15 november 2019 in bij je werkgever

• Werk je nu niet meer in de Metalektro, maar op 1 januari 2019 wel én was je toen lid van de FNV?

Dan heb je recht op volledige vergoeding van de vakbondscontributie door je vroegere werkgever en mogelijk ook op fiscale verrekening via de werkkostenregeling (dat is afhankelijk van de cao waar je nu onder valt) bij je nieuwe werkgever.

Je krijgt eind september van de FNV een aangepaste jaaropgave per post toegestuurd. Hierop staat aangegeven dat je op 1 januari 2019 lid was van de FNV en dat je de rest van het jaar lid blijft. Onderteken deze aangepaste jaaropgave en stuur hem op naar je vroegere werkgever. Kruis hierbij aan dat je gebruik maakt van de regeling op basis van artikel 3.7.8 van de cao Metalektro.

Heb je ook recht op fiscale verrekening via de werkkostenregeling? Dat zoek je op in de cao die nu op jou van toepassing is.

• Maak een kopie van de aangepaste jaaropgave, of download je normale jaaropgave hier
  • (Print en) onderteken je jaaropgave
  • Lever de jaaropgave uiterlijk 15 november 2019 in bij je werkgever

NB. Ben je met pensioen of ben je uitkeringsgerechtigd? Dan kun je de vakbondscontributie niet fiscaal verrekenen, maar je hebt wel recht op de vergoeding van je vroegere werkgever.

• Print en onderteken je jaaropgave
  • Print ook deze aanvullende verklaring en vul deze in
  • Lever de jaaropgave en aanvullende verklaring uiterlijk 15 november 2019 in bij je werkgever

• Print en onderteken je jaaropgave

Je heb in juli je jaaropgave per post ontvangen en moest hem voor 1 augustus inleveren bij je werkgever.