Nieuwe afspraken in de cao

De cao is definitief, bekijk wat we hebben afgesproken

Na 3 maanden scherpe onderhandelingen is het gelukt om afspraken te maken voor een nieuwe cao in de Banden- en Wielenbranche. Zoals een fatsoenlijke loonsverhoging, voortzetting van het generatiepact, ontwikkelvouchers en aanpassing van de minimumsalarissen voor APK-monteurs. Hiermee hebben we weer een stap vooruit gezet om de branche aantrekkelijk te maken voor jong en oud.

Er is een nieuwe cao Banden en Wielen

Dit zijn de gemaakte afspraken:

1 maart 2019 tot en met 31 augustus 2020 (18 maanden).

Jullie krijgen:

1) een structurele loonsverhoging:

- 2,0% per 1 november 2019

- 2,5% per 1 augustus 2020

2) een eenmalige uitkering

- € 175,- in december 2019

De minimumsalarissen voor APK-monteurs worden gelijk geschaald aan het huidige niveau van de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf.

Sinds april 2018 is het generatiepact ingevoerd. Dat betekent dat je vanaf je 60ste kan kiezen om 80% te gaan werken, met behoud van 90% salaris en 100% pensioenopbouw.

De sociale partners stellen 200 vouchers van € 500,- beschikbaar voor werknemers die in de branche werkzaam zijn bij een bedrijf dat afdraagt aan het sociaal fonds voor de Banden- en Wielenbranche.

Wat kun je met een ‘ontwikkelvoucher’?

Jezelf levenslang ontwikkelen is belangrijk om de veranderingen te kunnen blijven overzien en te plaatsen in het perspectief van je eigen mogelijkheden en ambities. Om jou op een laagdrempelige manier toegang te geven tot persoonlijke ontwikkeling, kun je gebruik maken van de ontwikkelvoucher. Je kunt de voucher gebruiken binnen 3 deelgebieden

1) Inzetbaarheid

- Loopbaanoriëntatie

- Studiekeuze

- Voorkomen schooluitval

2) Vitaliteit

- Relatieadvies

- Health check

- Financieel advies

- Cursussen/ trainingen ter bevordering van het welbevinden, zoals stoppen met roken enz.

3) Ontwikkeling

- Scholing

- Assertiviteitstraining

- Mediation

- Coaching

- Persoonlijke ontwikkeling

- Opvoedkundig advies

Kortkom alle ontwikkelingen die jouw welbevinden in werk- en privéomgeving vergroten.

We gaan werken aan het actueel maken van het functiegebouw.Ook gaan we kijken naar de waardering van functies waarbij we gebruik maken van externe expertise. Dit zal voor jou geen nadelige gevolgen hebben voor je salaris.

We willen de huidige regelingen over werktijden en urenbank vereenvoudigen.Tijdens de looptijd van de cao gaan we kijken hoe de werktijden gemoderniseerd kunnen worden. We kijken dan naar:

- invloed en zeggenschap over je eigen roosters en werktijden

- bedrijfstijden die aansluiten bij behoeftes van de klant

De sociale partners gaan gezamenlijk een enquête opzetten om van medewerkers te horen hoe zij aankijken tegen de volgende onderwerpen:

- overwerk

- het generatiepact

- 3e WW-jaar

Zonodig maken we gebruik van externe expertise.