Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Toon (23) is cameraman bij 6 Inside

‘Ik ‘vlieg’ graag met m’n camera’

Toon Winkels (23) is cameraman bij media- en technologiebedrijf NEP in Hilversum. Op dit moment is hij cameraman bij de televisieprogramma’s 6 Inside en Ziggo Sport.

De 23-jarige Toon Winkels is sinds een paar jaar cameraman voor media- en technologiebedrijf NEP in Hilversum.

Toon Winkels

Sinds zijn middelbareschooltijd wilde Toon al cameraman worden: ‘Ik was heel groot fan van ‘Wie is de Mol?’ en speelde dat altijd na met vrienden. Op een bepaald moment ging ik dat ook filmen en achteraf monteren en dat vond ik heel tof. Zo kwam ik op het idee om meer met een camera te doen. Ik vroeg bijvoorbeeld ook bij kleine multicamerabedrijfjes of ik hen kon assisteren en daar ging ik regelmatig mee. Een dochter van één van de eigenaren van zo’n bedrijf zat in België op de opleiding Nationaal Radio en Filminstituut (NARAFI) Dat vond zij een heel leuke opleiding en nadat ik daar ben gaan kijken, heb ik me ervoor ingeschreven.’

Multicamera

‘Zo ben ik na m’n vwo de opleiding NARAFI in Brussel gaan doen. Een met hbo vergelijkbare opleiding die drie jaar duurde. Het was een heel brede opleiding, en dat was juist wat ik heel fijn vond. Ik leerde er naast multicamerawerk ook regie, geluid en scriptschrijven. Van alles een beetje en door de opdrachten die je zelf uitkiest, bepaal je je specialiteit. Mijn functie heet multi-cameraman omdat ik altijd in een team met meerdere camera’s werk die aan de regie vastzitten.’

Televisie

‘Als je in Nederland een hbo-opleiding gaat doen, kom je al gauw in Amsterdam terecht. Daarbij is het heel lastig om op zo’n opleiding te komen. Daarbij komt dat heel veel op film gericht is, terwijl ik me graag op televisie wilde richten; dat wist ik al vanaf het begin. Op m’n opleiding leerde ik ook wel wat over film, ik weet wat het vak inhoudt, maar wil de filmwereld niet in.’

Stage

‘Wat ik wel miste was het stagejaar. Het is een praktisch beroep waarbij je heel veel ervaring in de praktijk opdoet. Dat heb ik na de opleiding wel ingehaald. Ik heb bedrijven in Nederland aangeschreven en gevraagd of ik zonder opleiding -want die had ik al afgerond- stage mocht komen lopen. Zo kwam ik bij multitechnologiebedrijf NEP terecht, één van de grootste televisie-en internetregistratiebedrijven voor publieke en commerciële omroepen in Nederland. NEP is een wereldwijd bedrijf, waarbij alleen in Nederland al zo’n 750 mensen werken,’ vertelt Toon. ‘Da’s inclusief IT-afdeling, geluid, alles. Als directe collega-cameraman, of -vrouw heb ik zo’n 70 collega’s.’

DWDD en TVOH 

Na m’n stage heb ik een aantal tijdelijke contracten gekregen en halverwege vorig jaar een vast contract. ‘Na twee weken cursus en een poosje meelopen mocht ik zelf achter de camera bij kleine programmaatjes van FOX. Ik mocht nog niet meteen bij ‘De wereld draait door’ en ‘The Voice of Holland’ achter de camera.’ Elke week is Toons werkschema anders: ‘Ik denk dat wij met NEP misschien wel de helft van alle Nederlandse televisie maken. En je wordt overal ingepland. Grote live televisieshows vind ik heel leuk, zoals ‘De wereld draait door’ en ‘The voice of Holland’. Ik doe geen sport-camerawerk want dat vind ik niet leuk. Je registreert dan vooral voetbal en ik ben geen voetbalfan, dan kun je er ook niet vol voor gaan denk ik. Da’s ook de reden dat ik heel veel studiowerk doe.’

6 Inside

‘Ik ben al sinds de eerste afleveringen van 6 Inside regelmatig in de SBS studio in Amsterdam aan het werk. Ik doe daar het ‘kraantje’, waarmee de camera kan vliegen zeg maar. Er zijn niet heel veel cameramensen die dat doen, dus daar word ik regelmatig voor ingepland. Ik vind de bediening ervan heel tof: ik beweeg met een joystick de camera, zodat ‘ie door de studio ‘vliegt’. Ik doe veel totaalbeeld, soms close.’

Teamwerk

‘Kinderprogramma’s, zoals Zapp live, vind ik ook heel leuk. Dat gaat alle kanten op en dat maakt het leuk: je moet steeds nieuwe posities innemen. Het teamwerk maakt het ook interessant. Je bent de hele tijd bezig met wat de ander maakt en hoe je daar zelf aan kunt bijdragen, zodat de regisseur het van alle kanten het beste ziet.’

Leuk spelletje

‘Als je ziet dat je collega een totaalshot heeft, dan heeft het geen zin om de regisseur nóg een totaalbeeld te geven. Ik heb een knopje waarmee ik kan zien wat er op de zender uitgezonden wordt. Als ik dat indruk zie ik wat m’n collega’s maken en bedenk ik wat ik daaraan kan toevoegen. Dat vind ik een heel leuk spelletje, om dat samen op te lossen.’ Toon heeft altijd graag cameraman willen worden. ‘Maar ik kan nog heel veel leren. Vooral gewoon beter worden. Ik ben nu nog jong en ik vind het fijn dat ik bij NEP nog veel kan leren. Ik denk dat mijn collega-multi-cameramannen de beste zijn van heel Nederland op cameragebied.’

Gekke plekken

Toon staat soms op de meest vreemde plekken: ‘Met Koningsdag stond ik bijvoorbeeld de hele ochtend bovenop de Martinitoren in Goningen. Maakte ik overviews van de stad en de koninklijke familie die onder mij doorliep. En met oud en nieuw stond ik eens om klokslag 12 uur ’s nachts bovenop een toren in Rotterdam, heel alleen. En ik heb twee keer de oudejaarsconference gedaan, een keer met Claudia de Breij en een keer met Youp van ’t Hek, dat is live en dat is ook heel leuk.’

Trots

‘Ik ben er trots op dat ik kijkers van een programma een plezier kan doen, ontspanning kan geven en degene die ik in beeld breng, op zo’n mooi mogelijke manier neerzet. En iets maken voor heel Nederland, iets waar heel veel mensen naar kijken. Toen ik net begon stond ik nog wel eens stil bij het idee dat er miljoenen mensen met mij meekijken, maar nu is het gewoon werk. Een nieuwe regisseur of locatie zijn altijd nog wel spannend. En soms is het ook wel stressvol. Wat je doet wordt
rechtstreeks uitgezonden, dat gaf me vroeger nog wel wat stress, maar nu ook niet meer.’

‘Toon maak even dit’

‘De regisseur hoor ik op m’n koptelefoon. Hij of zij geeft soms aanwijzingen. In principe bied je je beeld aan de regisseur aan en kiest hij of zij welk beeld gebruikt wordt. En hij of zij roept wat ‘ie wil zien: ‘Camera 1, Camera 3, Toon maak even dit, of zoom even in op dat.’ Dat maakt het heel leuk, want je wilt zoveel mogelijk bruikbaar zijn en het zo mooi mogelijk maken. Snelheid is daarbij ook heel belangrijk. Want je klikt constant op het beeld dat live te zien is en past je eigen beeld daarop aan. Ik heb het ontzettend naar m’n zin bij NEP; ben heel blij met m’n plekje en hoop er nog lang te kunnen blijven werken.’

TEKST & FOTO’S: MARIËTTE RAAP | DE SCHRIJFFABRIEK