FNV-voorstellen voor jouw cao Bijenkorf

Wij praten met de Bijenkorf over een nieuwe cao voor jou en je collega’s. We willen onder andere een goede loonsverhoging, betere roosters en minder werkdruk. Dit is een samenvatting

Inkomen

Je loon omhoog met 3,5% per 1 juli 2017 en 1 juli 2018. Maar ten minste met € 1.000 per jaar. Overige vergoedingen die genoemd staan in je cao moeten met dit percentage meegroeien. Denk hierbij aan het vitaliteitsbudget, je reiskostenvergoeding en de BHV-gratificatie. Ook voor de mensen van wie het loon (na reorganisatie) bevroren is, is het tijd voor een salarisverhoging.

Werkdruk en van flex naar vast

Veel collega's ervaren een (te) hoge werkdruk. De FNV wil goede afspraken over meer vaste banen bij de Bijenkorf. Want, meer handen op de werkvloer betekent minder werkdruk voor jullie. Ook willen we een goed onderzoek naar de werkdruk.

Stress door werkdruk

Bijna de helft van de mensen (43%) in de winkels (niet-leidinggevenden) heeft stress door werkdruk. Dat weten wij uit gesprekken met jou en je collega's. En uit een enquête die we hebben gehouden samen met de Bijenkorf. Ook voelen veel van jullie je niet gewaardeerd. Het beoordelingssysteem van de Bijenkorf versterkt dit gevoel. Dit systeem is willekeurig.

Werktijden (zeggenschap)

Wij willen dat je meer te zeggen krijgt over je werktijden.

De Bijenkorf verwacht veel flexibiliteit van jou als medewerker. Door de langere openingstijden kun je steeds lastiger je werk en je privé combineren. We horen regelmatig over problemen met je werktijden: tot 's avonds laat doorwerken en de dag erna weer vroeg beginnen, nooit 2 dagen achtereen vrij, een 16-urige werkweek uitgesmeerd over 4 werkdagen. Allemaal dingen die we samen moeten oplossen in de cao.

In de cao 2015-2017 spraken we af om een proef te doen om roosters meer voorspelbaar te maken. Deze pilot is door omstandigheden nooit uitgevoerd. Wij stellen voor om die proef alsnog uit te voeren.

Vitaliteitsbudget

Je wilt graag zo lang mogelijk gezond en met plezier blijven werken. Het zogeheten vitaliteitsbudget kan je hierbij helpen. Hiermee kun je bijvoorbeeld een opleiding doen.

Wij zien dat te weinig mensen bij de Bijenkorf het vitaliteitsbudget gebruiken. Dat moet veranderen. Als werknemer moet je met het budget ook vrije tijd kunnen kopen. Dan gaan er automatisch meer mensen gebruikmaken van het vitaliteitsbudget.

Vakbondscontributie

Medewerkers van de Bijenkorf hebben sinds jaar en dag via de vakbond medezeggenschap over hun arbeidsvoorwaarden. Om deze traditie versterkt voort te zetten, stellen wij voor dat de Bijenkorf de vakbondscontributie betaalt voor de werknemers die lid zijn van de FNV.

Garantiebanen

We spreken af dat er banen komen voor mensen met een arbeidsbeperking. Vaste banen, met voldoende budget voor begeleiding. Dit sluit aan op de afspraken die we hebben gemaakt met de werkgevers en het kabinet in het sociaal akkoord van 2013.

Jij kunt ook wat doen

Je wilt een goede cao, meer salaris en een rooster met minder werkstress. Denk en doe met ons mee om dat voor elkaar te krijgen. Als je iets wilt bereiken moet je in beweging komen. Samen met je collega's in een sterke vakbond. Doe mee met de FNV en meld je aan bij Linda Vermeulen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.