Tijdspaarfonds

Sinds 1 januari 2006 moet de werkgever het loon over feestdagen en over een groot deel van de vakantiedagen en roostervrije dagen doorbetalen. In het Tijdspaarfonds (TSF) worden alleen de dagen gestort die de werkgever niet rechtstreeks hoeft door te betalen. Daarnaast wordt er geld gestort voor opname van kort verzuim. Ook de 8% vakantietoeslag wordt in het Tijdspaarfonds gestort. De stortingen gebeuren per loonperiode.

Zomerverzilvering tijdspaarfonds

De saldo’s van TSF Dagen en TSF Vakantiegeld die zijn opgebouwd en niet tussendoor zijn opgenomen, worden in de maand mei op het rekeningnummer gestort dat bij het Tijdspaarfonds bekend is. Je hoeft daar niets voor te doen.

Duurzame Inzetbaarheid

Dit deel van het TSF wordt niet automatisch betaald. DI staat voor Duurzame Inzetbaarheid. Als je merkt dat het steeds lastiger wordt om je beroep uit te oefenen of je hebt ambities, dan kun je dit saldo gebruiken. Bijvoorbeeld om (om)scholing of begeleiding van te betalen. Dit zijn vaak dure trajecten, waar het saldo TSF DI dan ook voor bedoeld is. Dit saldo wordt opgebouwd sinds 1 januari 2016.

Saldo opnemen

Wil je ondanks bovenstaande dit saldo toch opnemen, dan kan dat door het invullen van dit tijdspaarfondsformulier. De instructies om dit saldo uit te betalen staan er duidelijk op.

Zelf extra geld storten

Het Tijdspaarfonds is verplicht voor bouwplaatsmedewerkers. Uta-personeel kan op vrijwillige basis meedoen. Je werkgever moet daaraan meewerken. Ook bouwplaatsmedewerkers hebben meer eigen keuze dan vroeger in het Vakantiefonds. Zo kun je extra geld in het Tijdspaarfonds laten storten, bijvoorbeeld de vergoeding voor reisuren of overwerk.

Wat is het individueel budget?