Marcel deed het: de overstap van timmerman naar uitvoerder

Marcel van Beek is 42 jaar. Kort geleden maakte hij de overstap van timmerman naar de functie van uitvoerder. Momenteel volgt hij daarvoor opleidingen. Hij is dit jaar ook nog eens 25 jaar lid van de vakbond.

Ooit word ik uitvoerder

Marcel startte als jonge jongen in 1993 in de bouw via het SSPB. Als kind vond hij timmeren al leuk. Hij keek als beginnend timmerman echt op naar een uitvoerder en besloot dat hij dat ook ooit wilde worden.

Twijfels

Toen hij ouder werd begon hij te twijfelen. Zou uitvoerder wel iets voor hem zijn? Intussen werd in het bedrijf waar hij werkte meerdere keren aan hem gevraagd of hij interesse had om uitvoerder te worden. Marcel besloot dat als hij het niet zou proberen, hij nooit zou weten of uitvoerder iets voor hem zou zijn.

Wie niet waagt die niet wint

Na 27 jaar timmeren besloot hij de stap te wagen. Het balletje ging rollen. En inmiddels is hij actief als uitvoerder 2 en volgt een opleiding tot assistent/meewerkend uitvoerder.

Marcel: Ik heb lang getwijfeld  om de stap te nemen maar heb er nog steeds geen spijt van.

Zwaarte beroep speelde rol

Het feit dat het steeds moeilijker wordt om tot je 67e een zwaar beroep als bouwvakker uit te oefenen speelde ook een rol bij de keuze van Marcel. ‘Het fysieke zware werk valt nu weg. Je krijgt er natuurlijk wel andere dingen voor terug zoals stress. En je maakt langere dagen’, zegt Marcel.

Sport als uitlaatklep

Om vitaal, gezond en fit te blijven sport Marcel regelmatig. ‘Dat is echt een uitlaat klep voor mij . Ook doet het mij goed om op tijd eens een paar dagen er tussen uit te gaan met mijn gezin. Het brengt mij weer rust naar een drukke week ‘, zegt Marcel. Marcel probeert om het werk niet mee naar huis te nemen, iets wat in het begin best moeilijk was.

Doe vooral waar je plezier in hebt

Marcel heeft een stap gezet in zijn loopbaan. Hij wil zijn collega bouwvakkers meegeven dat je het het langste volhoudt als je doet wat je leuk vindt.

Elke dag leren hoe oud je ook bent

Marcel: ‘Ik heb lang getwijfeld  om de stap te nemen maar heb er nog steeds geen spijt van. Elke dag leren we nog bij hoe oud je ook bent . En het zal je verbazen wat een overstap voor je kan betekenen. Zolang je het niet doet zul je ook nooit weten of het iets voor je is.’

Iets voor jou?

Denk jij ook wel eens na over volgende stappen in je werk? Of twijfel je ergens over? Er is ontzettend veel mogelijk. Onze consulenten duurzame inzetbaarheid weten veel van het werk in de bouwsector en adviseren je graag.

Ga naar fnv.nl/dibouw voor meer informatie.

Ook interessant voor jou