Taxes, taxes, taxes

Waarom de FNV pleit voor een hogere belasting op vermogen en winst, en waarom ook jij je daar behoorlijk boos over zou moeten maken

De FNV doet continu onderzoek naar onder meer de stand van welvaart in ons land. Bij de beleidsadviesgroep werken onderzoekers en beleidsmakers die dagelijks bezig zijn met onderwerpen als armoede versus kapitaal of de (on)eerlijkheid van ons belastingstelsel. Op deze pagina vind je een blog van een van die beleidsmedewerkers: Vera Vrijmoeth.

Taxes

Belastingen

Rutger Bregman zei het al eens: 'Belastingen, belastingen, belastingen, de rest is onzin...'. Terecht, want als we iets willen doen aan de scheefgroei in Nederland, moeten we zijn bij belastingen. Het huidige belastingstelsel is slecht voor onze economie, vergroot de vermogensongelijkheid en zorgt voor minder kansengelijkheid.

Wat is er aan de hand?

In ons belastingstelsel dragen de sterkste schouders momenteel níet de zwaarste lasten. Als je naar alle belasting samen kijkt zie je dat de hoge inkomens relatief veel minder belasting betalen dan de lagere inkomens. De laagste inkomens dragen bijna 50% van hun inkomen af als belasting, terwijl de allerhoogste inkomens maar 20-30% van hun inkomen als belasting betalen, blijkt uit recent onderzoek van het CPB.

Hoe dat kan? Inkomen uit arbeid en inkomen uit vermogen worden niet gelijk belast. Als je werkt betaal je minstens 37% belasting over je inkomen. Als je inkomsten krijgt uit je vermogen, bijvoorbeeld omdat je aandelen meer waard zijn worden, betaalde je de afgelopen jaren maar 6 tot 7% belasting. En dat vermogen is heel ongelijk verdeeld. Zo is 84% van de aandelen is in handen van de rijkste 10% van Nederland. Vooral de rijkste huishoudens profiteren dus.

Ook maken veel bedrijven ondanks de crisis hoge winsten, maar betalen weinig belasting. Hiervan profiteert opnieuw vooral de rijkste 10%. In 2022 betaalden de meeste bedrijven, als ze een winst hadden onder de 395.000 euro (!) maar 15% belasting over hun winst. In 2023 wordt dit 19%. Daarnaast voert het kabinet in 2023 een overwinstbelasting in. Goede stappen, maar wel tijdelijke en kleine pleisters, voor een structureel probleem.

Waarom moet dit anders?

Dit belastingstelsel heeft gevolgen die de meeste mensen niet willen: het is economisch onverstandig, vergroot de verschillen tussen arm en rijk en zorgt voor minder kansengelijkheid. Doordat inkomen uit werk veel zwaarder belast wordt dan inkomen uit vermogen ontstaat er een rare prikkel in de economie. Waarom zou je werken, als je ook je geld kunt laten werken? Ook vergroot dit stelsel de vermogensongelijkheid, die is al erg hoog is in Nederland. Driekwart (!) van het vermogen is in handen van de rijkste 20%. Dat is slecht voor de economie en voor de kansenongelijkheid. Hogere vermogensongelijkheid gaat namelijk vaak samen met lagere economische groei. En die hoge vermogensongelijkheid maakt dat steeds meer kansen worden bepaald, niet door hoe hard je werkt, maar door waar je wieg staat.

Hoe wil de FNV het veranderen?

Wij vinden dat er op korte termijn minimaal twee dingen moeten gebeuren: de winstbelasting moet stevig omhoog naar 35%. En de belasting op inkomen uit vermogen moet tenminste gelijk zijn aan de belasting op inkomen uit werk. Hiervoor is grote steun. 70% van de Nederlanders vindt dat de overheid meer moet doen om ongelijkheid tegen te gaan. 80% vindt dat grote bedrijven veel meer belasting moeten betalen. Tijd voor actie dus!

Vera Vrijmoeth

​Terug naar de actiepagina