Slimme geld- en belastingtips

Wie handig omgaat met belastingen, kan duizenden euro’s per jaar besparen op vaste lasten en belastinguitgaven. Hoe dan? En kan jij ook profiteren? Je leest het hier.

Verlaag je belastingen met heffingskortingen

Met allerlei heffingskortingen kun je je jaarlijkse belastinguitgaven en premiekosten beperken. Voorbeelden van heffingskortingen zijn de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor mensen die werk en zorg voor kinderen combineren of kortingen voor jong gehandicapten. In onze brochure 'Zo betaal je minder belastingen met heffingskortingen' lees je alles over heffingskortingen én hoe jij hier van kan profiteren.

Download onze brochure

Betaal minder belasting met aftrekposten

Een van de eenvoudigste manieren om je belastingen te verlagen? Met aftrekposten! Denk aan de kosten die je voor je koopwoning maakt. Ook reizen voor je werk of je lijfrente leveren een aantal mooie aftrekposten op. Daarnaast zijn er tal van zogenoemde persoonsgebonden aftrekposten zoals betaalde alimentatie, uitgaven voor specifieke zorgkosten en uitgaven voor tijdelijk verblijf thuis van ernstig gehandicapten van 21 jaar en ouder. Weten welke aftrekposten jij over je aangifte mag opvoeren? En aan welke voorwaarden je dan moet voldoen? Download onze gratis brochure ‘Betaal minder belasting!’ (deze folder is specifiek voor belasting over het jaar 2022).

Download onze brochure

Geef wijzigingen op tijd door aan de Belastingdienst

Jouw leven verandert continu. Misschien ben je het afgelopen jaar vader of moeder geworden, heb je een huis gekocht of is je huur gestegen. Deze wijzigingen zijn van invloed op de hoogte van je toeslagen en op de kortingen en regelingen waar je aanspraak op kunt maken. Deze moet je wel zelf op tijd doorgeven aan de Belastingdienst. Doe je dat niet (op tijd), dan kun je of een hoop geld mislopen of moet je flink terugbetalen voor de te veel ontvangen toeslagen of regelingen. Gelukkig kan je het hele jaar door je wijzigingen doorgeven.

Zzp'er?

Ben jij zzp’er? Hier lees je alles over financiële steun voor zzp’ers.

Bespaar op je vaste lasten met toeslagen

Toeslagen zijn een makkelijke manier om je vaste lasten te verlagen. Denk aan huur-, kinderopvang- of zorgtoeslag. De kortingen die je hiermee krijgt, kunnen oplopen tot duizenden euro’s per jaar. Zo kun je de verplichte zorgverzekering, die gemiddeld zo’n 1400 euro per jaar kost, flink verlagen met zorgtoeslag. Deze kan oplopen tot wel 199 euro per maand. Ook huurtoeslag kan je honderden euro’s per jaar opleveren.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

Hulp nodig met je belastingen? De FNV is er voor jou!

• Het beantwoorden van al jouw belastingvragen
  • Samen met jou je belastingaangifte doen
  • Strijden voor een eerlijke verdeling van de welvaart
  • Den Haag adviseren over een eerlijker belastingsysteem