Vakbondsopleiding Veilig en Gezond Werk

Ben jij een Arbo-kaderlid en wil je ervaring en kennis opdoen in het verbeteren van arbeidsomstandigheden samen met collega’s? Dan is onze opleiding Veilig en Gezond Werk iets voor jou.

Je leert tijdens de opleiding

• Hoe je op je werk de arbeidsomstandigheden kunt onderzoeken en ziet waar de knelpunten zitten.
  • Op zoek te gaan naar oplossingen. Om die te vinden heb je kennis nodig van arbeidsomstandigheden en de Arbo regelgeving.
  • Hoe je in je eigen bedrijf gebruik kunt maken van belangrijke Arboregels en andere aanknopingspunten voor het verbeteren van goede arbeidsomstandigheden. Denk aan Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) en Plan van Aanpak (PvA).
  • Hoe je collega's kunt betrekken om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Veilig en Gezond Werken doe je niet alleen, maar met het hele bedrijf!

Waar moet je aan denken bij arbeidsomstandigheden?

Details van de opleiding

De opleiding bestaat uit 2,5 losse trainingsdagen op locatie. Voorafgaand aan elke trainingsdag maak je huiswerk in Moodle (digitale leeromgeving), bestaande uit e-learning modules en bijbehorende opdrachten en toetsen. Als deelnemer ga je aan de slag met een knelpunt uit jouw bedrijf. Je werkt een verbeterplan uit en presenteert dit op de laatste bijeenkomst.

Je krijgt de opleiding van ervaren trainers op het gebied van arbeidsomstandigheden. Na de opleiding krijg je een bewijs van deelname waarin de onderdelen van de opleiding worden genoemd.

Data en locaties van de opleiding VGW

Najaarscursus 2024:

Plaats: Centraal Vakbondshuis Utrecht
Datum: vrijdagochtend 27 september 2024, Vrijdag 18 oktober 2024 en vrijdag 22 november 2024

Plaats: Vakbondshuis Zwolle
Datum: dinsdagochtend 8 oktober 2024, dinsdag 22 oktober 2024  en dinsdag 26 november 2024

Plaats: Regionaal Vakbondshuis Rotterdam
Datum: maandagochtend 21 oktober 2024, maandag 11 november 2024, en maandag 9 december 2024

Tussen de tweede en derde bijeenkomst zal nog een MS-teams meeting van 1,5 uur worden ingepland.

Vakbondsverlof

Vakbondsverlof aanvragen voor de opleiding? Dat kan via je vakbondsbestuurder. Weet je niet wie je vakbondsbestuurder is? Kijk dan op de site van de FNV op de pagina van jouw sector of vraag het na bij het Contactcenter via telefoonnummer 088-3680368. Houd dan je lidmaatschapsnummer bij de hand.

Voorwaarden

• Neem voor je je aanmeldt contact op met je vakbondsbestuurder. Samen beslis je of deze opleiding iets voor jou is. Je hebt toestemming van de bestuurder nodig om de opleiding te mogen volgen.
  • Na het volgen van de opleiding moet je nog minimaal twee jaar actief willen zijn als Arbo-kaderlid.

Aanmelden

Heb je belangstelling? Stuur een e-mail naar trainingen@fnv.nl. Zet in de mail de volgende gegevens:

• je volledige naam
  • je lidmaatschapsnummer
  • het bedrijf/de sector waar je werkt
  • de locatie waar je de training wilt volgen

Bij de mail voeg je de akkoordmail van je begeleidende bestuurder.