Nederland verdient beter!

Het leven is duur. Je boodschappen, energierekening en de huur: de prijzen stijgen, maar veel inkomens blijven achter. Daarom zeggen wij: genoeg is genoeg. Nederland verdient beter. Teken nu de petitie!

Wat is er aan de hand?

Er is genoeg geld in Nederland, maar het gaat niet naar onze inkomens, ons onderwijs en onze zorg. Het geld komt terecht in de zakken van aandeelhouders en grote bedrijven. Dat moet ophouden.

Wat willen we?

De FNV gaat voor een eerlijke samenleving. Waar het leven voor iedereen betaalbaar blijft. Een samenleving waar de overheid investeert in betaalbaar openbaar vervoer en waar iedereen de zorg kan krijgen die nodig is. En waar bedrijven hun eerlijke deel betalen.  ​

Wat moet er gebeuren?
  • Hogere lonen
  • Betaalbare basisbehoeften als boodschappen, energie, zorg en openbaar vervoer
  • Minimumloon naar €16, inclusief AOW en uitkeringen
Hoe moet dat worden betaald?

Wie nu nog steeds zo veel winst maakt, moet meer belasting betalen. Zo simpel is het. De oplossing:

• Verhogen winstbelasting
  • Verhogen vermogensbelasting

Samen maken we Nederland beter. Op veel plekken zoals in de distributiecentra en de ziekenhuizen hebben we laten zien dat het kan. Dankzij gezamenlijke acties van werkers stegen de lonen dit jaar. Nu willen we door: tijdens de formatie voor een nieuwe regering én bij de onderhandelingen voor nieuwe cao’s. En daar hebben we jou bij nodig!  ​

Wat kun jij doen?

Teken de petitie! Hoe meer mensen dat doen, hoe luider onze stem klinkt. We rekenen op je. Want Nederland verdient beter!​

Dag van de Arbeid: Waarom je erbij wilt zijn!

Op 1 mei komen we samen voor:

• Een leefbaar inkomen voor iedereen
  • Op tijd kunnen stoppen met zwaar werk
  • Solidariteit, in ons eigen land en in de rest van de wereld.

En juist daarom is de Dag van de Arbeid-viering zo belangrijk. We strijden samen, we vieren samen en we genieten samen. Op 1 mei, in Amsterdam. Hopelijk zien we elkaar daar! Bekijk hiernaast waarom we hopen jou op 1 mei in Amsterdam te zien. En als je je nu aanmeldt, kan je gratis met de FNV-bus mee!

#NLverdientBeter presenteert nieuw onderzoek naar inkomensverschillen

De ongelijkheid in Nederland wordt steeds groter. Ook de inkomensongelijkheid is de afgelopen veertig jaar toegenomen, maar dat viel minder op doordat vrouwen met lagere inkomens meer zijn gaan werken. De FNV vroeg de Universiteit Leiden om hier onderzoek naar te doen.

Kijk hier voor de resultaten

Kijk hier voor de resultaten

Een nummer over moed en (wan)hoop

Spoken word kunstenaar én zorgverlener Levi Noë maakte dit bijzondere nummer over de situatie in Nederland.

Bekijk de videoclip

Bekijk de videoclip

Aangrijpende documentaire 'Over Leven' nu te zien

Krijg een uniek inkijkje in de levens en de strijd van acht gewone mensen en hun gewone werkplekken. Over hun woede en dromen, en hun worsteling met de inkomenscrisis.

Meer over de docu

Meer over de docu

Onze oplossingen

Hogere lonen zijn nodig én rechtvaardig. Het kan niet zo zijn dat de winsten op peil blijven, terwijl mensen de rekening krijgen, omdat de lonen achterblijven. Het is hoog tijd dat de lonen automatisch meestijgen met de inflatie zodat mensen automatisch meer geld krijgen als de boodschappen duurder worden. Bovendien moeten werknemers die structureel werk doen, een vast contract krijgen, zodat meer mensen zekerheid hebben over hun inkomen en weten wat er elke maand binnenkomt.

Verhoog per direct het minimumloon naar €16 per uur (vanaf 18 jaar, inclusief de bijbehorende uitkeringen en AOW). De laagste inkomens hadden al moeite rond te komen en komen nu helemaal in de problemen door de hoge inflatie. Bovendien is het minimumloon in Nederland al decennia te laag. Daarnaast worden de uitbetalingen van mensen met een pensioen of een uitkering door de koppeling op peil gehouden. Verhoging van het minimumloon is al jaren een speerpunt van de FNV en nú is de tijd om dit te realiseren.

De energieprijzen zijn ontploft. Veel mensen kunnen de rekening niet meer betalen. Zij zitten straks letterlijk in de kou. Dat mag nooit gebeuren. Daarom zeggen wij: de energierekening moet voor iedereen betaalbaar blijven. Ook moet er gekeken worden naar lange termijn oplossingen voor onze energie. We zijn de grip op de energiemarkt kwijt. We worden dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de concurrentie tussen energiebedrijven. Die heeft niet geleid tot lagere prijzen en is ook nog eens slecht voor mens en natuur.

Hoe gaan we dat betalen?

• Verhoog de belasting op winst naar 35% (zoals de meeste werkenden ook betalen over hun loon) en pak belastingontduiking aan. Bedrijven maken nog steeds forse winsten. Olie-, en gasproducenten maken zelfs recordwinsten, juist door de inflatie. Als bedrijven hun eerlijke deel betalen, kunnen we nu het inkomen van gezinnen ondersteunen én blijven investeren in de sectoren waar iedereen gebruik van maakt.
  • Verhoog daarnaast de belasting op inkomen uit vermogen naar minstens hetzelfde niveau als inkomen uit arbeid. Het kan niet zo zijn dat mensen die werken voor hun geld meer belasting betalen dan mensen die slapend rijk worden. Met deze inkomsten investeren we in de mensen die het land draaiende houden.

Blijf op de hoogte

Onze eisen en oplossingen worden ondersteund door onderstaande bonden, organisaties en bedrijven:

Word lid! Nu extra voordelig: 4 maanden voor €25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer