Geen woorden maar daden!

Loop 19 juni mee met de FNV op de Klimaatmars in Rotterdam

Op straat voor een leefbaar klimaat

De klimaatcrisis is nu! Hitterecords sneuvelen, soorten sterven massaal uit. De komende jaren zijn cruciaal om gevaarlijke klimaatopwarming te voorkomen. Toch kiest Kabinet Rutte IV wéér de kant van degenen die voor de klimaatcrisis verantwoordelijk zijn. Terwijl we niet langer kunnen wachten met het aanpakken de oorzaken van de klimaatcrisis en het in gang zetten van een sociale en rechtvaardige transitie naar een groene economie. Daarom gaan we zondag 19 juni de straat op in Rotterdam.

Sluit jij je aan bij het FNV-blok tijdens de Klimaatmars? Meld je dan hier aan!

Rutte IV laat oorzaken klimaatcrisis ongemoeid

De miljarden die het kabinet uitgeeft om de klimaatcrisis te bestrijden, houden het systeem dat deze crisis veroorzaakt in stand. Een systeem waarbij (de winsten van) grote bedrijven leidend zijn en planeet en mensen op de tweede plek komen. Geld pompen naar grote vervuilers om te vergroenen, zonder klimaatplicht en dus democratische controle, is geld in een bodemloze put gooien. De FNV wil een  een rechtvaardige transitie met goede arbeidsvoorwaarden -en omstandigheden; waarbij de grote vervuilers opdraaien voor de kosten!

Netwerk Klimaat FNV

De FNV zet zich in om die rechtvaardige transitie naar een groene economie zo snel mogelijk te realiseren. Deze transitie kan, na alle verloren tijd, niet anders dan razendsnel verlopen. Dat betekent óók: schuring, sectoren die moeten afschalen of razendsnel groeien, werknemers die moeten worden omgeschoold en overgeplaatst.

Die transitie zal alleen rechtvaardig en sociaal gebeuren wanneer wij ons daarvoor organiseren! Verschillende leden hebben daarom het Netwerk Klimaat FNV opgericht: een verzamelplek voor mensen, ideeën en acties/activiteiten rond het thema klimaat binnen de vakbeweging. Steun jij de oprichting van het Netwerk Klimaat? Teken dan de petitie

Solidariteit met hen die nu al de gevolgen voelen

Nu al voelen mensen in het globale zuiden de gevolgen van de klimaatcrisis, terwijl zij die niet hebben veroorzaakt. Nu al heeft de wereld te maken met overstromingen, droogte, extreme hittegolven en massaal uitsterven van planten en dieren.  De ‘veilige’ grens van 1,5 graad maximale opwarming die in Parijs in 2015 is ‘afgesproken’, raakt snel uit zicht. Op 19 juni staan we ook in solidariteit met iedereen die nu al de gevolgen van de klimaatcrisis ervaren.

Meer weten over de Klimaatmars en waarom de FNV daaraan meewerkt? Klik dan hier!