5% meer loon voor personeel ViskoTeepak na drie weken staking

Ziektebonus ook van de baan

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 14 mei 2024

Werknemers van ViskoTeepak krijgen per direct 5% loonsverhoging. De loonsverhoging komt na drie weken van stakingen door personeel van de fabrikant uit Farmsum. Vakbonden FNV en CNV noemen het resultaat ‘een knieval van de directie’ en ‘een morele overwinning voor de werknemers’.

ViskoTeepak bood in eerste instantie maar een luttele 3,9% meer loon. Dat is niet genoeg om de inflatie te compenseren. Leden van FNV en CNV verwierpen dat bod dan ook. Nadat een ultimatum van de vakbonden verliep begonnen wekenlange stakingen die de Groningse fabriek platlegden.

Ziektebonus van de baan

ViskoTeepak gaat nu door de pomp. Naast de loonsverhoging heeft de werkgever ook beloofd de voorgestelde ziektebonus niet in te voeren. Het bedrijf wilde werknemers belonen als het gemiddelde ziektepercentage naar beneden ging. Een foute prikkel, vindt Stijn Duursma van het CNV. 'Werknemers worden zo gestimuleerd om te werken, ook als ze zich niet goed voelen. Dat zou op termijn zelfs tot meer ziekteverzuim kunnen leiden.'

Overwinning

De vakbondsleden hebben het nieuwe bod van hun werkgever geaccepteerd. Daarmee zijn verdere acties van de baan. ‘Onze leden zien dit resultaat echt als een overwinning,’ zegt Joosje de Lang van FNV Procesindustrie. ‘Ze hebben de directie helemaal in Finland gedwongen om naar hen te luisteren. Het is ook een waarschuwing. Vakbondsleden laten zich niet met een schijntje afschepen, nu niet en in de toekomst niet.’

Verpakkingen voor worst en zuivel

ViskoTeepak produceert verpakkingen die gebruikt worden om onder andere worsten, gerookt vlees en zuivelproducten te verwerken en te bewaren. Bij de Nederlandse tak van het Finse bedrijf werken ongeveer 60 mensen. De nieuwe cao heeft een looptijd van een jaar, en gaat met terugwerkende kracht in op 1 april.