Stakingsuitkering

Als je als FNV-lid meedoet aan een georganiseerde staking, krijg je een stakingsuitkering. Dat is een financiële vergoeding uit de stakingskas als je werkgever je loon niet doorbetaalt.

Hoe hoog is de stakingsuitkering?

De uitkering is gebaseerd op een normbedrag dat elk half jaar wordt aangepast. Vanaf 1 januari 2024 is het normbedrag € 87,10. De stakingsuitkering is:

• Voor de eerste 5 dagen 85% van het normbedrag: €74 netto per dag.
  • Vanaf dag 6 en verder 115% van het normbedrag: €100 netto per dag.

Houd er rekening mee dat je minder stakingsuitkering krijgt, als je minder uren per dag werkt, bijvoorbeeld bij een parttime-contract.

Geen uitkering voor minder dan 1 dag staken

Voor stakingen die korter dan 1 dag duren, krijg je geen uitkering. Tenzij je tijdens het conflict al in totaal over 1 dag geen uitkering hebt ontvangen.

Hoe vraag ik de stakingsuitkering aan?

Om een stakingsuitkering aan te vragen, moet je je op de actielocatie registreren als staker. Neem je persoonlijke stakingspas mee naar de stakingslocatie. Deze pas krijg je via de mail een paar dagen voor de staking, mits je e-mailadres goed in ons systeem staat. Het bevat een persoonlijke FNV stakings QR-code die de actieleider op je mobiel of op papier kan scannen.

Wanneer krijg ik mijn persoonlijke stakingspas?

Een paar dagen voor de staking krijg je je persoonlijke stakingspas via de mail. In de mail staan ook de gegevens die wij nodig hebben om je stakingsuitkering te kunnen betalen. Als je gegevens niet kloppen of heb je geen mail ontvangen, dan kun je je gegevens vooraf via fnv.nl/mijn-fnv aanpassen. Je mag ook je digitale ledenpas op de stakingsregistratie laten zien om geregistreerd te worden. Deze vind je ook in Mijn FNV.

Welke gegevens moeten correct zijn om een stakingsuitkering te krijgen?

Rekeningnummer, werkgever en e-mailadres moeten correct in ons systeem staan. Leden kunnen hun gegevens gemakkelijk inzien en aanpassen via fnv.nl/mijn-fnv. Mocht je nog geen MijnFNV-profiel hebben, maak dan snel een profiel aan met je lidmaatschapsnummer en e-mailadres. In 3 minuten is het gepiept.

Wanneer krijg ik de bevestiging dat ik heb gestaakt en geregistreerd ben?

Binnen een dag nadat je geregistreerd bent, krijg je de bevestigingsmail (mits je e-mailadres bij ons goed in het systeem staat).

Moet ik de stakingsuitkering terugbetalen?

De uitkeringen worden als voorschot uitbetaald. Als na afloop van de actie blijkt dat de werkgever op de stakingsdag toch je loon doorbetaalt, dan betaal je de stakingsuitkering terug aan de FNV. Dit doe je op bankrekeningnummer: NL61 INGB 067 331 5886 ten name van FNV (onder vermelding van je lidmaatschapsnummer en 'retour stakingsuitkering'). Je vindt je lidmaatschapsnummer op je digitale ledenpas in Mijn FNV.

Word lid en krijg ook een stakingsuitkering

Als je lid wordt voordat je gaat staken, kan je ook een stakingsuitkering krijgen.
Maak je direct na aanmelden lidmaatschap gebruik van de stakingsuitkering? Dan geldt de afspraak dat je het totaal bedrag aan ontvangen stakingsuitkering terugbetaalt aan de FNV als je binnen 1 jaar het lidmaatschap beëindigt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.