Medezeggenschap

Als werknemer kun je invloed hebben op de beslissingen in jouw bedrijf. Dat kan via de personeelsvertegenwoordiging (PVT) of via de ondernemingsraad (or). Daarin zitten collega’s die de stem van de werknemers laten horen bij de directie. Dit noem je medezeggenschap. Hoe gaat dat precies?

De or (of PVT) praat voor jou en je collega’s met je werkgever over de werkomstandigheden en de toekomst van het bedrijf. Zo worden evenwichtige beslissingen genomen met oog voor de belangen van de medewerkers. De or houdt ook in de gaten of je werkgever zich aan de arbo-wet houdt en aan de cao. Ook houdt de or goed contact met de medewerkers, om te horen wat er speelt.

De ondernemingsraad:

• bevordert het werkoverleg;
  • stimuleert goede arbeidsomstandigheden;
  • adviseert over de bedrijfsvoering;
  • beslist mee over het personeelsbeleid;
  • bespreekt tweemaal per jaar het algemene reilen en zeilen van de organisatie;
  • adviseert over financieel en economisch beleid;
  • houdt toezicht op:
    • de uitvoering van wettelijke maatregelen voor veilig en gezond werken;
    • naleving van de cao's;
    • gelijke behandeling van mannen en vrouwen;
    • uitbannen van discriminatie.

Wanneer een or?

Elk bedrijf met meer dan 50 werknemers moet een or te hebben. Daarmee worden alle werknemers bedoeld. Dus ook mensen met een tijdelijk contract en uitzendkrachten. Hoeveel mensen er in een or zitten, hangt af van hoeveel mensen in je bedrijf. Soms zijn er in cao’s andere afspraken gemaakt over de samenstelling van een or of PVT. Bijvoorbeeld dat er al een or moet zijn bij 35 werknemers. Of dat een PVT altijd verplicht is.

Wanneer een PVT?

Werken er tussen de 10 en 50 werknemers in je bedrijf? Dan is een PVT verplicht als de meerderheid van de werknemers dat wil. Een PVT moet in ieder geval bestaan uit drie werknemers. De directie is nooit lid van de PVT.

Or-verkiezingen melden aan de vakbonden

Elke drie jaar (een enkele or hanteert vier jaar) moeten er verkiezingen gehouden worden voor een nieuwe or. Alle vakbonden die onderhandelen over de cao moeten een uitnodiging krijgen om een kandidatenlijst in te dienen. Vermeld in die uitnodiging alle relevante gegevens: verkiezingsdatum, sluitingsdatum voor de vakbondslijsten, eventuele kiesgroepen en/of onderdeelcommissies.

• Ondernemingsraden van sectoren Agrarisch, Bouw, Diensten, Handel, Industrie, Metaal, Vervoer melden hun verkiezing aan het regiokantoor of de vakbondsbestuurder. (Zijn deze onbekend, meld de verkiezing dan bij or-adviespunt@fnv.nl.)
  • Ondernemingsraden in de sectoren Overheid, Zorg en Welzijn en Publiek Belang melden hun verkiezing aan or-verkiezingsbureau@fnv.nl.

Meer weten over:

• Hoe je zelf actief wordt in de or/PVT;
  • Trainingen voor (nieuwe) or/PVT-leden;
  • Starten met een or en de verkiezingen;
  • Samenwerking or en vakbond;
  • Handige tips en documenten.

Zo heeft de or invloed in jouw bedrijf

De or heeft een aantal rechten. Daarmee kan de or invloed hebben op wat er speelt in het bedrijf. Wat zijn deze rechten en wat merk jij daar zelf van?

Meer informatie

Meer informatie

Neem contact op met het Or-Adviespunt van de FNV

Doet je werkgever niets aan inspraak in je bedrijf? De FNV begeleidt jou en je collega’s bij het oprichten van een or of PVT. Als het nodig is, stappen we zelfs met je naar rechter.

Naar het Or-Adviespunt

Naar het Or-Adviespunt

WORD LID EN KRIJG DIRECT ADVIES

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden