Mickey van Mourik (31) is al negen jaar machinist bij NS en heeft te maken met dubbel onregelmatig zwaar werk. Naast de fysieke belasting van het rijden op treinen, waar alles handmatig verloopt, is het vooral het mentale aspect wat zijn werk zwaar maakt.
'Mijn werk is dubbelonregelmatig. Dat houdt in dat ik zowel vroege als late diensten draai én dat die diensten elke dag op een ander tijdstip starten en eindigen. Dagelijks gaat mijn wekker op een ander moment af. Ik kan vier vroege diensten hebben die bijvoorbeeld starten om 04.31 uur, 05.14 uur en 06.00 uur en daarna een late dienst die start om 17.00 uur. Mijn bioritme is helemaal in de war en het is al lang bewezen dat werken in nachtdiensten slecht voor de gezondheid is.'
'Treinmachinist zijn is zowel fysiek als mentaal zwaar werk. Naast het verstoorde slaapritme hebben de collega’s mentale problemen. Elke machinist krijgt vroeg of laat te maken met aanrijdingen en dit kan grote impact hebben met mentale problemen tot gevolg. Zo was een collega betrokken bij de aanrijding in de tunnel van station Barendrecht en een andere collega bij de aanrijding met een bus in Bergen op Zoom. Wij, als machinisten en conducteurs, zijn altijd betrokken. Het stapelt op en voor sommigen wordt het dan teveel, waardoor ze moeten stoppen met het werk.'
'Fysiek is ons werk als machinist minder zwaar dan dat van onze collega’s die conducteur zijn. Die lopen per dag flink wat kilometers door een rijdende trein en iedereen weet hoe ongemakkelijk dat is voor een korte periode, laat staan voor een hele werkdag. Zo heb ik genoeg collega’s die op hun 55ste al een nieuwe knie of heup nodig hebben.'
'Een goede regeling om eerder te stoppen met zwaar werk is nodig, want dit werk kan ik niet tot m’n 67ste volhouden. Van de huidige regeling voor oudere werknemers wordt massaal gebruik gemaakt, net als teruggaan naar bijvoorbeeld 32 uur werken per week. Ik kan natuurlijk minder diensten gaan draaien, maar je bent een bepaald inkomen gewend en de onregelmatigheidstoeslag is erg fijn. Ik mag niet klagen over het salaris bij NS, maar als je die onregelmatigheidstoeslag weghaalt, houd je weinig over.'
'Het is belangrijk dat er duidelijkheid komt over de zwaar werk regeling na 2025, omdat het zwaar werk dat ik doe nog zeker zo’n tien tot twintig jaar zal bestaan. Aan een trein is niks automatisch, geen cruise control of iets dergelijks. We rijden in treinen van veertig jaar oud, waarbij we alles handmatig moeten doen. Er was een proef met treinen die automatisch rijden, maar die is onlangs stopgezet vanwege een stop van de overheidssubsidie. Automatische treinen werken eigenlijk ook alleen op een gesloten circuit en in Nederland hebben we teveel overgangen. Dit betekent dat er altijd een machinist nodig zal zijn. Dat zorgt er ook voor dat de Regeling Vervroeg Uittreden een hot item bij ons is. NS erkent dat het de zware beroepen met de vakbond wil onderzoeken, maar de overheid is eigenaar van NS en de afspraken moeten dus gemaakt worden met VNO-NCW en het ministerie. Ik hoop dat ze eruit komen, want dit kan niet eeuwig doorgaan.'