Reiskostenvergoeding

Ga je met je auto, fiets of met het openbaar vervoer naar je werk? Dan kan het zijn dat je een reiskostenvergoeding krijgt. Ook voor zakelijke reizen kun je in veel gevallen een vergoeding krijgen. Krijg je geen reiskosten vergoed van de werkgever? Dan kan je daar een deel van terugvragen via je belastingaangifte. Hoe je dat doet kun je lezen in onze brochure: ‘Betaal minder belastingen’.

Verlaag je eenvoudig belastingen

Is reiskostenvergoeding verplicht?

Er bestaat geen wettelijke reiskostenvergoeding: in de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding woon-werk. Je hebt daar alleen recht op als hierover afspraken in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsregeling staan. Als dat zo is, dan krijg je bijvoorbeeld reiskostenvergoeding per km of een ov-kaart.

Voor het recht op reiskostenvergoeding, maakt het niet uit:

• Hoe je naar je werk komt (lopend, op de fiets of met de auto).
  • Hoeveel kilometers je reist.
  • Of je steeds naar hetzelfde adres reist.
  • Hoeveel dagen je reist. Het maakt dus niet uit of je 3 keer per week reist of 3 keer per jaar.

Deze informatie is wel belangrijk om te bepalen wat voor reiskostenvergoeding je krijgt. Zo word je natuurlijk alleen vergoed op de dagen dat je reist en kan de manier van reizen bepalen hoe je je reiskostenvergoeding krijgt.

Weten of je reistijd onder arbeidstijd valt? Je leest het hier.

Vanaf hoeveel km reiskostenvergoeding?

Er is geen wettelijke afspraak over het aantal kilometers dat als grens telt voor reiskostenvergoeding woon-werk. Je werkgever bepaalt dit zelf. Er zijn werkgevers die pas reiskostenvergoeding geven na de eerste 10 kilometer, anderen betalen van deur tot deur. Sommige werkgevers geven helemaal geen reiskostenvergoeding.

Reiskostenvergoeding Belastingdienst

Hoe zit het met de belasting over reiskostenvergoeding? Van de Belastingdienst mag je maar een bepaald bedrag aan reiskostenvergoeding belastingvrij krijgen. De maximale reiskostenvergoeding 2023 is €0,21 per kilometer. Krijg je dus €0,21 of minder per kilometer, dan telt de vergoeding niet als loon: dit is de onbelaste reiskostenvergoeding 2023. Je werkgever houdt daar dan geen loonbelasting en premies op in. Is je reiskostenvergoeding meer dan €0,21 per kilometer? Dan geldt het deel boven de €0,21 als loon. Over dat bedrag houdt je werkgever dus nog belasting in.

Reiskostenvergoeding openbaar vervoer

Reis je met het openbaar vervoer (ov) naar je werk? Als je recht hebt op vergoeding, dan kan je werkgever kiezen tussen onbelaste reiskostenvergoeding van:

• De reiskosten die je gemaakt hebt.
  • Het aantal gemaakte kilometers tot maximaal €0,21 per kilometer.
  • Ov-kaart.

Reiskostenvergoeding 2023 berekenen

Hoeveel reiskostenvergoeding je krijgt, hangt volledig af van de afspraken in jouw arbeidscontract of cao, en de afstand woon-werkverkeer. We kunnen dus niets zeggen over een gemiddelde reiskostenvergoeding of reiskostenvergoeding berekenen.

Heb je een ov-kaart of auto van de zaak?

Heb je een ov-kaart of auto van de zaak om naar of voor je werk te reizen? Dan hoeft je werkgever je geen reiskostenvergoeding te betalen. Je maakt dan namelijk zelf geen reiskosten.

Rijd je meerdere ritten per dag?

Bij woon-werkverkeer kan het ook zijn dat je meerdere ritten op een dag rijdt. Bijvoorbeeld omdat je gebroken diensten hebt op een dag. Voor al deze ritten krijg je dan een reiskostenvergoeding.

Maak je zakelijke reizen?

Maar hoe zit het dan als je werkgever je vraagt om voor je werk te reizen? Je werkgever heeft hiervoor meerdere mogelijkheden:

• Je krijgt een vergoeding voor het rijden met je eigen auto.
  • Je krijgt een (lease)auto.
  • Je reist op kosten van de werkgever met het openbaar vervoer.

Reis je op een andere manier dan met het openbaar vervoer? Bijvoorbeeld per taxi, boot of vliegtuig? Doe dit altijd in overleg met je werkgever. Je krijgt hier geen kilometervergoeding voor. Voor deze reiskosten krijg je meestal het hele bedrag vergoed van je werkgever.

Geen reiskostenvergoeding woon-werk

Staat er in jouw contract, cao of personeelsreglement niets over reiskostenvergoeding woon-werk? Maak je wel reiskosten en betaal je die nu zelf? Je kunt met je werkgever in gesprek om hier toch afspraken over te maken. Je werkgever is er niet toe verplicht. Kom je er niet uit met je werkgever en dreigt er een conflict over je reiskostenvergoeding? Neem gerust contact met ons op, we staan je graag bij. Betaal je de reiskosten zelf, dan kan het zijn dat je een deel terug kunt vragen via je belastingaangifte.

Verlaag eenvoudig je belastingen! Aftrekposten voor jouw aangifte over 2022

Wil jij ook weten hoe je minder belasting betaalt? Je leest het in onze brochure ‘Betaal minder belasting! Aftrekposten voor jouw aangifte over 2022’. Zo verlaag jij eenvoudig je belastingen.

In deze brochure lees je onder andere:

• Van welke aftrekposten je kan profiteren.
  • Om welke bedragen het (globaal) gaat.
  • Aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden