electriciteitsmasten_300x300

De FNV komt op voor jouw belangen op het gebied van werk en inkomen. Daarom heeft alles wat de FNV doet met economie te maken. Dit thema richt zich specifiek op de overlegeconomie, marktwerking en macro-economisch nieuws.

Natuurlijk kan de markt veel welvaart, innovatie en werkgelegenheid brengen, maar zonder regulering zullen de commerciële belangen altijd de publieke belangen overwinnen. Een politieke visie over marktwerking in de publieke sector is daarom hard nodig. Het is aan de politiek om de publieke belangen te waarborgen.

Voor decentrale overheden gaat marktwerking vaak gepaard met nieuwe verplichtingen die voortvloeien uit Europese wet- en regelgeving. Een voorbeeld hiervan is de aandacht voor (Europese) aanbestedingsprocedures bij de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).

Artikelen

Ruim 170.000 handtekeningen tegen Wet langdurige zorgActiedag 8 november 2014 Red de zorg

Zorgmedewerkers hebben dinsdag 25 november ruim 170.000 handtekeningen aan de leden van de Eerste Kamer aangeboden. De Eerste Kamer sprak die dag over de Wet langdurige zorg (Wlz). Afgelopen weken heb...

Bekijk alle artikelen

Nieuws

Kies Dagobertducktaks als Woord van het Jaar! Dagobertduck taks op doek FNV-zorgdemo 8 nov. 2014 Den Haag

Van Dale heeft de Dagobertducktaks genomineerd voor de verkiezing van ‘woord van het jaar’. Het voorstel van zo’n belasting voor superrijken komt van de FNV.

Bekijk alle nieuwsberichten

Economie - achtergronden

Lees meer over achtergronden:

Marktwerking

Overlegeconomie

De economische crisis

Volg de FNV ook op

twitter_32    facebook_32    youtube_32

Succesverhalen Koopkracht en echte banen: mensen in actie voor werkzekerheid en een fatsoenlijk inkomen.

Koopkracht en echte banen

Foto: Dirk Hol

Bezuinigen is geen werk! De FNV wil dat werkgevers meer investeren in koopkracht en echte banen. Op onze speciale campagnesite lees je de allerlaatste informatie over acties en activiteiten en hoe je zelf mee kunt doen. Ook vind je hier veel foto's en video's.

Ben je optimistisch over de economie?

Er is veel onrust in de wereld en sommige economen vrezen een nieuwe recessie. Maar Nederland heeft een kleine groei, en de begroting is op orde. Ben je optimistisch over de economie?

reacties

Duurzaam Werken

Duurzaam Werken 150.jpg

Benieuwd hoe andere organisaties en bedrijven het doen? Download het Inspiratieboek en zie hoe anderen duurzaamheid in praktijk brengen.

Inkomens- en koopkrachtbeleid 2011-2015

omslag inkomensnota.liggend.jpg

De nota Inkomensbeleid richt zich primair op de politiek. Doel van de FNV is om te komen tot een rechtvaardige inkomensverdeling. Waarbij ernaar wordt gestreefd dat de sterkste schouders, de zwaarste lasten dragen.

Inkomens- en Koopkrachtbeleid 2011-2015