Arbeidsparticipatie

prikklok

Het begrip arbeidsparticipatie geeft aan welk deel van de bevolking deelneemt aan het arbeidsproces. Arbeidsparticipatie is belangrijk volgens de overheid omdat het ervoor zorgt dat onze welvaartstaat betaalbaar blijft en om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen.

De FNV vindt dat niet alleen een betaalbare welvaartsmaatschappij het doel is van een hoge participatiegraad, maar dat meedoen een betere garantie op welbevinden is dan niets doen. Volledige participatie betekent niet alleen betaalde arbeid. Als betaalde arbeid te hoog gegrepen is, dan zijn er andere manieren waarop mensen kunnen bijdragen aan de samenleving, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk. Er is voor iedereen recht op een geschikte plaats en iedereen heeft bij het zoeken naar deze plaats recht op ondersteuning.

Arbeidsparticipatie is een zogenaamd 'containerbegrip'.  Er is dus geen specifieke wet- of regelgeving op dit gebied. Er zijn wel veel aanverwante wetten en regelingen te vinden. Denk dan aan de WIA, WW, Wajong en AOW.

Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid

Artikelen

Ton Heerts: Ik wil u graag bijpraten over de FNVTon Heerts in actie voor koopkracht en echte banen (27 nov. 2013, Sloterdijk; foto: Martin de Bouter)

Aan alle leden van de FNV. Beste leden, de FNV blijft in beweging. Iedere dag strijden we samen met u voor koopkracht en echte banen, voor een eerlijke samenleving en voor de kwaliteit van onze verzor...

Bekijk alle artikelen

Derde WW-jaar: groen licht voor cao-afspraken vuilnismannen

Met een brief aan alle cao-onderhandelaars hebben werkgevers en vakbonden in de Stichting van de Arbeid het groene licht gegeven voor afspraken over het derde WW-jaar.

Bekijk alle nieuwsberichten

Word abonnee van de FNV Nieuwsbrief

Ezine

Wil je op de hoogte worden gebracht van het laatste nieuws over werk en inkomen?

Wajongwijzer voor werkgevers

Handige en complete informatie voor de werkgever over alles wat te maken heeft met de werknemer in de wajongregeling.

Wajongwijzer voor werkgevers

Tentoonstelling Bijzondere werknemers

tentoonstelling_bijzondere werknemers_120x80

De tentoonstelling Bijzondere werknemers (behorende bij het gelijknamige boek) kan kosteloos worden geleend. Ook is het mogelijk om een verhaal uit het boek in monoloogvorm te laten voordragen door actrice Els Holtzer.

Volg de FNV ook op

twitter_32    facebook_32    youtube_32