Arbeidsparticipatie

prikklok

Het begrip arbeidsparticipatie geeft aan welk deel van de bevolking deelneemt aan het arbeidsproces. Arbeidsparticipatie is belangrijk volgens de overheid omdat het ervoor zorgt dat onze welvaartstaat betaalbaar blijft en om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen.

De FNV vindt dat niet alleen een betaalbare welvaartsmaatschappij het doel is van een hoge participatiegraad, maar dat meedoen een betere garantie op welbevinden is dan niets doen. Volledige participatie betekent niet alleen betaalde arbeid. Als betaalde arbeid te hoog gegrepen is, dan zijn er andere manieren waarop mensen kunnen bijdragen aan de samenleving, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk. Er is voor iedereen recht op een geschikte plaats en iedereen heeft bij het zoeken naar deze plaats recht op ondersteuning.

Arbeidsparticipatie is een zogenaamd 'containerbegrip'.  Er is dus geen specifieke wet- of regelgeving op dit gebied. Er zijn wel veel aanverwante wetten en regelingen te vinden. Denk dan aan de WIA, WW, Wajong en AOW.

Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid

Nieuws

FNV: Aanvalsplan werkloosheid meer dan ooit nodig demonstratiebrussel450x300.jpg

De FNV vindt dat een aanvalsplan tegen de hoge werkloosheid nu meer dan ooit nodig is. FNV-voorzitter Ton Heerts: ‘De nieuwe werkloosheidscijfers lijken hoopgevend, maar zijn bedrieglijk. De daling va...

Bekijk alle nieuwsberichten

Wajongwijzer voor werkgevers

Handige en complete informatie voor de werkgever over alles wat te maken heeft met de werknemer in de wajongregeling.

Wajongwijzer voor werkgevers

Koopkracht en echte banen

bedankt kkeeb

Op onze actiesite vind je de allerlaatste informatie, foto's en video's. Het is nog niet klaar, we hebben je je nodig, doe mee! Op de website lees je hoe.

Tentoonstelling Bijzondere werknemers

tentoonstelling_bijzondere werknemers_120x80

De tentoonstelling Bijzondere werknemers (behorende bij het gelijknamige boek) kan kosteloos worden geleend. Ook is het mogelijk om een verhaal uit het boek in monoloogvorm te laten voordragen door actrice Els Holtzer.

Word abonnee van de FNV Nieuwsbrief

Ezine

Wil je op de hoogte worden gebracht van het laatste nieuws over werk en inkomen?

Volg de FNV ook op

twitter_32    facebook_32    youtube_32