Wij houden Nederland draaiende

Werken in de publieke sector is werken voor Nederland. Ons werk is essentieel werk, ook zonder coronacrisis. #steunpubliekesectornu

Ons doel

De regering steunt op ons om Nederland draaiende te houden, maar de regering als de grootste werkgever van ons land geeft ons er niets voor terug. Het enige dat wij vragen is een fatsoenlijke loonsverhoging, meer collega’s om de werkdruk tegen te gaan en voldoende middelen om ons werk goed te kunnen doen. Juist nu is investeren in ons werk, investeren in heel Nederland.

Witboek over problemen en oplossingen van medewerkers

Onderbetaling, 1000-en vacatures, hoge werkdruk, volle klassen, slechte systemen en absurd veel tijdelijke contracten. Het witboek van #steunpubliekesectornu staat vol met verhalen uit de praktijk. Op 22 juni overhandigden kaderleden en vakbonden in de publieke sector het rapport 'Witboek over de problemen en oplossingen van medewerkers in de publieke sector' aan de Tweede Kamer. In het rapport staan de verhalen van zeven mensen over hoge werkdruk en structurele onderwaardering. De verhalen worden aangevuld met cijfers en oplossingen.

Download het witboek

Gezamenlijk manifest overheidsvakbonden

De vakbonden doen in hun gezamenlijk manifest ‘Werken voor publieke taken aantrekkelijk maken én houden’ een oproep aan politiek en overheidswerkgevers. Zij vragen om:

• Een marktconforme loonontwikkeling voor 1 miljoen overheidsmedewerkers
  • Voldoende medewerkers om de werkdruk te verminderen
  • Ruimte voor de professional: vertrouw de medewerkers en geef meer zeggenschap aan de uitvoering
  • Geen flex- en onzekere, tijdelijke contracten, maar investeren in zekerheid met continue scholing en ontwikkelkansen

Het manifest is donderdag 25 februari aangeboden aan de politieke partijen, de werkgeversorganisaties in de publieke sector en de demissionair ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Defensie, Justitie en Veiligheid en Rechtsbescherming. Het manifest is de start van diverse acties van de vakbonden en medewerkers in de overheidssectoren rondom de Tweede Kamerverkiezingen en de formatieonderhandelingen.

Lees het manifest

Deelnemende organisaties