Handelsverdragen nog steeds onverantwoord

Maar waarom?

De handelsakkoorden, zoals CETA, EU-Mercosur en ECT, vinden wij als FNV onverantwoord. We vertellen je waarom.

Handelsverdragen onverantwoord

Handelsverdragen zijn onverantwoord, omdat:

• Ze hebben eigen juridische systemen (zoals ISDS en ICS). Deze systemen geven investeerders de ruimte om bestaande rechtssystemen te ontwijken. Dit kan conflicten veroorzaken tussen overheden en buitenlandse investeerders. En dit kan overheden beperken in hun ruimte om maatregelen te treffen in het algemeen belang. De nieuwere handelsakkoorden hebben geen aparte juridische systemen meer dankzij onder andere onze lobby hiertegen.
  • Ze zijn veelal in strijd met de ambities van het klimaatakkoord van Parijs.
  • Europese standaarden en een eerlijke prijs voor boeren komen onder druk te staan.
  • Soepelere regels voor internationale producenten. Voor producenten uit andere delen van de wereld (zoals de VS, Canada en Zuid-Amerika) gelden vaak soepelere regels voor milieu, arbeidsomstandigheden, voedselveiligheid en dierenwelzijn.
  • Onvoldoende bescherming van arbeidsnormen en milieu. Bescherming van arbeidsnormen en milieu zijn op dit moment niet bindend geregeld in de handelsakkoorden.
  • Onvoldoende bescherming van publieke diensten tegen privatisering. De handelsakkoorden bieden onvoldoende bescherming aan publieke diensten tegen druk tot liberalisering en privatisering (overheidsbedrijven en -diensten die overgaan naar de particuliere sector).

Tegendruk bieden en ontwikkelen

We blijven voldoende tegendruk bieden en ontwikkelen. Daarom zoeken we de samenwerking met andere organisaties op nationaal en internationaal/Europees niveau. Onze Werkgroep Handels- & Investeringsverdragen houdt alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Waar nodig en mogelijk ontplooit zij initiatieven om de stem van werknemers, burgers en milieu veel meer mee te laten wegen in handelsafspraken.

Afspraken voor eerlijke, duurzame en sociale handel

Als FNV leggen we samen met andere maatschappelijke organisaties druk op onderhandelaars en politici in Nederland en Europa voor eerlijke handel. En voor sociale en duurzame internationale handelsafspraken, die op een democratische en transparante manier tot stand komen, met respect voor mensenrechten. Met sociaal bedoelen we: afspraken die goed zijn voor werknemersrechten en ons welzijn. En met duurzaam: afspraken die goed zijn voor de natuur en het milieu.

Handel Anders!

In de lobby voor eerlijke en duurzame handelsakkoorden werken we onder andere samen met andere maatschappelijke organisaties in het platform Handel Anders

Op internationaal en Europees niveau werken we samen met het Internationaal Vakverbond (IVV) en Europees Verbond van Vakverenigingen (EVV).

Meer weten over Handel Anders!? Lees dan deze folder.