FNV Lokaal: Diversiteit moet je doen!

Veel ondernemingsraden weten helemaal niet wat ze met het onderwerp diversiteit aan moeten. Ze vinden het een belangrijk onderwerp, maar net even te vaag. Vakbond FNV steekt ze de hand toe om alle diversiteitsthema’s overzichtelijk bij elkaar te brengen op een nieuwe site. Zo zie je in een oogopslag dat diversiteit niet alleen om het aantal vrouwen en allochtonen draait en wat het allemaal oplevert.

diversiteit.jpg

De site www.iedereenmeedoen.nl is vooral bedoeld voor ondernemingsraden die meer willen weten over diversiteit. ‘Het voordeel van een goed diversiteitsbeleid is dat mensen zich prettig voelen op het werk’, zegt Lucia van Westerlaak, beleidsmedewerker diversiteit bij de FNV. ‘Aandacht voor diversiteit betekent dat mensen zich erkend voelen en beter gaan presteren. Achteloos omgaan met verschillen kan leiden tot foute grappen en uitsluiting. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om discriminatie en pesterijen op de werkvloer te voorkomen. De ondernemingsraden hebben er belang bij de diversiteit eens in de zoveel tijd op de agenda te zetten. Met deze site kunnen ze in elk geval beargumenteren waarom en kijken welke doelgroepen in het bedrijf het minste aandacht hebben gekregen.’

Van Westerlaak ziet veel initiatieven in goede bedoelingen stranden.‘Mijn tip is om een tijdspad met de bestuurder af te spreken,’ zegt zij. ‘Veel managers hebben het druk en daarom moet je ze als ondernemingsraad erop wijzen dat het in het belang van het bedrijf is. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat ondernemingen met een divers personeelsbestand beter presteren. Kijk maar naar allochtone agenten bij de politie die beter contact kunnen leggen met minderheden omdat ze hun cultuur begrijpen. Of kijk naar supermarkten die de klanten optimaal bedienen, omdat ze zelf personeelsleden uit alle groepen hebben wat vaak ook helpt bij het kiezen van een divers assortiment.’

Van Westerlaak adviseert de ondernemingsraden om het liefst met de hoogste man of vrouw van het bedrijf over diversiteit te praten. ‘Het divers maken van de organisatie vraagt allereerst om commitment van de top.

De FNV bouwde de website, omdat de vakorganisatie veel vragen over diversiteit kreeg en al die beschikbare informatie nergens goed gebundeld was. ‘We hebben diverse OR-leden ingeschakeld om mee te denken,’ zegt Van Westerlaak. ‘Dat resulteerde in goede aanbevelingen, ook wat de plaatjes betreft. Bij jongeren hadden we bijvoorbeeld eerst een verliefd paartje, dat moest een stuk zakelijker.’

Cinta Groos, OR-lid bij Tata Steel is, was een van de OR-leden die de site van tevoren kritisch bekeek. ‘Wat ik nog steeds mis zijn enkele praktische voorbeelden, maar als vertrekpunt is het zeker goed. Veel ondernemingsraden benaderen diversiteit vanuit een of twee doelgroepen en zien alle andere doelgroepen over het hoofd. Denk bijvoorbeeld aan homoseksuele werknemers. In sommige bedrijven is het not done om daarover te praten en mensen proberen hun geaardheid goed verborgen te houden. Dat kan tot psychische klachten leiden. Als Tata Steel hebben we op zich een prachtig diversiteitsbeleid op papier, maar ik wil graag dat we als ondernemingsraad een keer kijken in hoeverre dat diversiteitsbeleid in de praktijk verankerd is. Het is heel makkelijk om te zeggen: ‘We sluiten niemand uit, maar doen we dat echt? De rol van de ondernemingsraad is om dat soort dingen te onderzoeken en als iets niet klopt naar de bestuurder te stappen. Een veilige werkomgeving is in het bedrijfsbelang, want gebrek aan acceptatie leid
t tot psychische problemen en minder productiviteit. Wat wij in elk geval doen is elk jaar met de vertrouwenspersonen vergaderen. We horen van ze als er op een bepaalde afdeling dingen spelen die niet door de beugel kunnen en dan maken we afspraken hoe we dat het beste aan kunnen pakken. Het lijkt me heel goed om een keer het hele diversiteitsbeleid onder de loep te nemen en vooral naar de uitvoering te kijken.’

Van Westerlaak adviseert de ondernemingsraden om ook naar de sollicitatieprocedures te kijken. ‘Denk aan secundaire arbeidsvoorwaarden en aan de teksten voor vacatures. Praat niet over ‘jong en houdt van  uitdagingen’ in personeelsadvertenties als je ook ervaren vrouwen wilt aantrekken die vaak goed zijn in het bouwen van bruggen tussen mensen en afdelingen. De toon van een advertentie is heel belangrijk om de juiste doelgroepen aan te trekken. Denk ook aan diversiteit in je bedrijfsbrochures: jong en oud door elkaar, kleur, vrouwen en mannen ook.’

Het beste is als de sollicitatiecommissie ook divers is en alle leden wat meer over diversiteit weten. Vrouwen blijken bijvoorbeeld vaak veel bescheidener te zijn bij dat soort gesprekken en als je echt wilt weten hoe goed een kandidaat is, dan moet je gewoon doorvragen. Vraag vrouwen actief om naar leidinggevende functies te solliciteren, want uit zichzelf doen ze het vaak niet. Bedrijven met meer vrouwen aan top zijn succesvoller, maar cultuurveranderingen vinden pas plaats als een groep dertig procent van het personeelsbestand vormt. In een Raad van Bestuur met zes mannen en één vrouw gaat dus niet veel veranderen. In de Nederlandse Raden van Commissarissen is trouwens slechts tien procent vrouw en in de Raden van Bestuur nog veel minder.’

Meer over diversiteit op deze site .

Onderwerpen:

FNV Lokaal