Branche Adviesraden Zorg en Welzijn voor derde keer samen

Hoe trekken we jongeren naar de vakbond?

Door Redactie 19 april 2024

Half april kwamen zo’n 35 leden van de Branche Adviesraden van de sector Zorg en Welzijn voor de derde keer bij elkaar . Doel: onderlinge uitwisseling en samenwerking bevorderen. Het thema dat dit keer centraal stond was jongeren: hoe trekken we jongeren naar de vakbond?

Kennismaking

De dag begon met een kennismaking in gemengde groepen waarin deelnemers successen en leerpunten uitwisselden. Ook is gesproken over de mate waarin het lukt om jongeren in de Branche AdviesRaad (BAR) te hebben.

Jongeren niet bekend met vakbond

Na de lunch volgde een presentatie door sectorraadsleden Daniel en Margret over een onderzoek uitgevoerd door UvA-studenten naar de kijk van jongeren op de FNV. Uit dit onderzoek blijkt dat jongeren niet bekend zijn met de vakbond. Vervolgens werden verschillende ideeën besproken zoals het vergroten van investeringen in gastlessen en aansprekende communicatiemiddelen voor jongeren.

Discussie

Daarna werd een presentatie gegeven over de petitie ‘Geef de ouderenzorg weer toekomst’, met strategieën om ook jonge (kader)leden te werven. Dit leidde tot een discussie over de vraag of deze campagne binnen de hele zorg uitgerold zou moeten worden. De meningen daarover waren verdeeld.

Focus op samenwerking

Het laatste onderwerp van de dag betrof de vraag waar de sectorraad Zorg en Welzijn zich op moet richten. Deelnemers gingen in gemengde groepen in gesprek over deze kwestie. Een belangrijke conclusie is dat de focus moet liggen op het versterken van onderlinge samenwerking en solidariteit. Een mooie uitdaging voor de sectorraad Zorg en Welzijn. Al met al kijken we terug op een geslaagde dag. Er zijn ook suggesties verzameld, die we meenemen voor de volgende bijeenkomst.

Reacties van deelnemers

‘Ik heb leuke mensen ontmoet en goede ideeën opgedaan.’

‘Fijn om met andere BAR-collega’s samen te sparren en samen te werken.’

‘Ik vond de discussie en het nader tot elkaar komen heel waardevol.’

‘Grote opkomst, veel andere mensen leren kennen.’

‘Veel duidelijk geworden over samenwerking SR+BAR.’

‘Goede opzet door bijvoorbeeld mensen uit verschillende sectoren te verdelen.’

‘Hopelijk gaat onze samenwerking nu echt gebeuren.’

‘Inhoudelijke en goede discussies die we verder binnen onze sector kunnen houden.’

‘Had verwacht dat we meer richting samenwerking zouden gaan.’

‘Had meer verwacht over samen dingen oplossen, waar lopen anderen tegenaan en hoe opgelost, kortom meer praktische informatie uitwisselen.’

Meer leden = meer kracht

Een goede cao met een stevige loonsverhoging ontstaat niet vanzelf. Daar is een sterke vakbond voor nodig. Meer leden = meer kracht aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid van de FNV? Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden 25 euro!

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Maak je collega lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen