Arbeidsomstandigheden Indonesische studenten bij Zorggroep Drenthe zorgwekkend

FNV roept betrokken partijen op verantwoordelijkheid te nemen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 25 juli 2023

Zorggroep Drenthe ligt onder vuur vanwege een leerwerktraject waarbij Indonesische studenten worden ingezet om de personeelstekorten in de zorg op te lossen. De studenten, die zijn aangeworven door Yomema (Your medical matchmaker), klagen over gebroken diensten, onbetaalde reistijd, en gebrek aan stagebegeleiding. De uitval van deze studenten loopt op tot 17,5 procent, wat zorgwekkend is.

FNV Zorg & Welzijn maakt zich ernstige zorgen over deze situatie en vindt dat de betrokken partijen hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

De Indonesische studenten, opgeleid tot Bachelor of Nursing International, worden naar Nederland gehaald met de belofte van een innovatieve oplossing voor de personeelstekorten in de zorgsector. Helaas blijkt het leerwerktraject verre van ideaal te zijn, zo blijkt uit uitgebreide berichtgeving van RTV Drenthe. Camara van der Spoel, bestuurder FNV Zorg & Welzijn, bekritiseert de manier waarop deze studenten behandeld worden: ‘Als je zo'n constructie als deze wilt, regel het dan goed. Dit kan gewoon niet. Zo ga je niet met mensen om.’

Verschillende problemen

De studenten worden geconfronteerd met verschillende problemen, waaronder onvoldoende begeleiding tijdens hun stage. Eén student meldt dat de stagebegeleider slechts één keer in vijf maanden met hem heeft meegelopen. Dit gebrek aan ondersteuning heeft gevolgen voor hun ontwikkeling en welzijn. ‘Op mijn stagedag heb ik ook vaak een avonddienst en dan is mijn begeleider er niet. Hij werkt ook op andere dagen,’ aldus een van de studenten tegen RTV Drenthe.

Fysieke en mentale uitputting

Een ander knelpunt zijn de gebroken diensten die ze moeten draaien, soms weken achter elkaar. Dit leidt tot fysieke en mentale uitputting, waardoor ze niet goed kunnen presteren tijdens hun stage. Bovendien moeten ze ieder weekend werken, in strijd met de cao waarin is vastgelegd dat dit maximaal 22 keer per jaar mag gebeuren.

Belofte niet waargemaakt

Het verdwijnen van overuren en het ontbreken van betaling voor reistijd tussen cliënten zorgt voor extra stress en onzekerheid bij de studenten. De belofte van een stage van zes maanden, gevolgd door een arbeidscontract van minstens drie jaar, wordt voor velen niet waargemaakt. Sommigen moeten voortijdig stoppen, zonder dat hen vooraf duidelijk is gemaakt dat dit tot de mogelijkheden behoort.

Verantwoordelijkheid nemen

FNV Zorg & Welzijn betreurt deze situatie en roept Zorggroep Drenthe, Yomema en opleidingsinstituut Avans+ op om hun verantwoordelijkheid te nemen en de situatie van de studenten te verbeteren. Er moet meer begeleiding worden geboden tijdens de stage, en er moet aandacht zijn voor een goede werk-privébalans en arbeidsomstandigheden die voldoen aan de cao.

Investeren in eigen medewerkers

De vakbond benadrukt dat er voldoende zorgpersoneel beschikbaar is in Nederland. Het is belangrijk dat de zorginstellingen investeren in hun eigen medewerkers, door ze bijvoorbeeld fulltime contracten aan te bieden in plaats van kleine contractjes. Op die manier kunnen de personeelstekorten op een duurzame manier worden aangepakt.

Samen werken aan betere toekomst zorgpersoneel

FNV Zorg & Welzijn roept de betrokken instanties op om samen te werken aan een betere toekomst voor het zorgpersoneel in Nederland, waarbij aandacht is voor goede arbeidsvoorwaarden en een gezonde werkomgeving. Wij zullen het onderzoek van de Arbeidsinspectie nauwlettend volgen en blijft zich inzetten voor de belangen van alle zorgmedewerkers, ook die uit andere landen.