Nog niet alle onderwerpen voor nieuwe cao Zoetwaren zijn besproken

Update tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 25 april 2024

Op 23 april hebben we voor de tweede keer met werkgevers onderhandeld voor jouw nieuwe cao Zoetwaren. We waren graag al verder geweest, toch hebben we een paar belangrijke onderwerpen besproken. Tijdens deze ronde lag de focus op de zwaar werkregeling (RVU) en de 80/90/100% regeling.

Update tweede onderhandingsronde Zoetwaren

Besproken onderwerpen

Werkgevers willen geen Automatische Prijscompensatie invoeren

Een van de belangrijkste punten die jullie in de nieuwe cao willen, is de invoering van Automatische Prijscompensatie (APC). Hiermee zouden jullie lonen automatisch meestijgen met de inflatie om jouw koopkracht te behouden. Helaas staan werkgevers niet open voor dit voorstel. Ze zeggen dat er binnen de sector al een koopkrachtverbetering van 1,5% was over de laatste jaren. Vreemd dus dat ze dan geen APC willen afsluiten. We vinden het teleurstellend dat ze niet bereid zijn om APC te overwegen. We proberen ze in de volgende onderhandelingsrondes te overtuigen.

Zwaar werkregeling (RVU) voortzetten

De zwaar werkregeling staat in de cao Zoetwaren en loopt tot eind 2025. Met deze regeling is het mogelijk om voor de zwaar werk beroepen 3 jaar eerder te stoppen met werken. Als het landelijk fiscaal mogelijk is, willen de werkgevers de RVU-regeling voortzetten. Als er op landelijk niveau nog meer fiscale ruimte komt dan gaan we met elkaar bespreken om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Werkgevers willen wijziging 80/90/100% regeling eerst berekenen

We hebben voorgesteld om de bestaande 80/90/100% regeling een jaar eerder te laten ingaan en deze aan te passen naar een 80/95/100% regeling. We zijn momenteel in overleg hierover. De werkgevers hebben aangegeven dat ze de financiële impact van deze wijziging eerst moeten doorrekenen voordat ze een beslissing kunnen nemen.

Hygiënische handelingen nog niet besproken

Wij willen dat in de cao duidelijk beschreven staat wat deze handelingen inhouden en dat hier een vergoeding voor wordt betaald. De werkgevers staan hier negatief tegenover.

Overige onderwerpen

Verder is er ook nog gesproken over mantelzorgverlof, rouwverlof, ouderschapsverlof en feestdagen. Over loonsverhoging is nog niet gesproken.

Hoe nu verder?

Op 16 mei hebben we opnieuw een overleg met werkgevers over de cao. We bespreken dan verder over de 80/90/100% regeling, hygiënische handelingen, overdracht en overwerk. Hopelijk komen we ook toe aan de loonvoorstellen.

Blijf op de hoogte

We versturen regelmatig een nieuwsbrief over de ontwikkelingen in het cao-traject Zoetwarenindustrie. Ben je lid van de FNV dan ontvang je automatisch de e-mailnieuwsbrief. Check wel even in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan. Ben je nog geen lid, maar wil je wel ook op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Samen voor een goede cao

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgever. Het is belangrijk dat meer mensen in de Zoetwaren lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen.

Word nu lid

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Stuur dan een mail naar zoetwaren@fnv.nl