Vakbondsleden stemmen voor onderhandelingsresultaat aanpak hoge werkdruk bij Arriva

Acties zijn definitief afgewend

Door Redactie 13 maart 2024

Op 12 maart hebben de leden van FNV en CNV in de ledenvergaderingen hun stem gegeven over het resultaat, bestaande uit de nieuwe randvoorwaarden 2024 voor rij- en rusttijden, het kledingreglement en de toepassing van de roostersystematiek Werken naar Wens (oude vestiging Haaksbergen). 94% heeft voor gestemd, en 6% heeft zich onthouden van stemmen.

buschauffeur

Akkoord, acties afgewend

Met deze stemming is er sprake van een akkoord en de acties zijn definitief afgewend. Het resultaat kwam tegemoet aan de eisen die we gesteld hebben in ons ultimatum. Dit akkoord komt niet zomaar uit de lucht vallen. Na aanhoudende druk vanuit jullie, de leden, onze vakbondskaderleden en leden van de oude vestigingscommissie/het implementatieteam, hebben we onze eisen voldoende kracht bij kunnen zetten. Zonder de inzet van jullie was het niet gelukt. Onze vereniging, jullie, bepalen onze positie aan de onderhandelingstafel. Dat is meermaals gebleken.

Het is nogmaals jammer dat we in het streekvervoer met dergelijke situaties te maken krijgen. Desalniettemin is het goed om te merken dat we goed georganiseerd zijn en vooral ook goed kunnen luisteren naar elkaar, een eenheid kunnen vormen en daardoor goed samenwerken. Dat doet ons plezier, ondanks de bittere nasmaak van deze kwestie, die eigenlijk niet op ons pad had hoeven komen als de overgang normaal was verlopen.

Dankwoord

In het bijzonder willen we de volgende mensen bedanken:

De leden van de oude VC/het implementatieteam: Wim Bokkinga, Dennis van der A en Ronald de Jong. Zij hebben op voortreffelijke wijze naar oplossingen gezocht op de complexe arbeidsvoorwaardelijke inhoud. Zij hebben gestuurd op de juiste inhoud, die belangrijk is om de werkdruk naar een fatsoenlijk niveau te krijgen.

De voorzitter en secretaris van het afdelingsbestuur: John Peters en Michiel Evers. Zij vormen de ruggengraat van onze sterke vereniging. Zij zorgen ervoor dat we uiteindelijk een eenheid vormen. Zij weten iedereen mee te nemen op de te voeren lijn en zorgen voor eenheid tussen bestuurders, de onderhandelingsdelegatie, het afdelingsbestuur en de achterban.

En natuurlijk ook de rest. Jullie waren telkens weer van de partij. Bij elke bijeenkomst. Een sterke vereniging valt of staat met jullie betrokkenheid.

Goede eerste stap

Vooralsnog hopen we dat het nieuwe definitieve pakket voor jullie zo snel mogelijk klaar is. Maar dat ook de rijtijden en het materiaal snel beter worden. Om ervoor te zorgen dat jullie werkplezier weer terugkomt. Een goede eerste stap is gezet.